לתרומות לחץ כאן

ויתור על חלק מהחוב תמורת קבלת חלק אחר

בס"ד, האם כאשר חותמים תחת לחץ ע"פ ההלכה זה קביל? ידוע שבמשפט האזרחי אם אדם חותם נניח לדוגמא: שני שותפים ואחד גזל מהשני במשך שנים הרבה כספים , ולאחר שפנה הנגזל לשותף הגזלן, בעקבות שמצבו הכלכלי היה תחת משבר והיה חייב לשלם כסף בכדי שלא ילקח לו הבית, והשותף כתב הסכים לתת סכום קטן מאוד בחזרה רק אם יחתום שבכך הוא לא יתבע עוד כסף , והשותף הנגזל מכיוון שהיה תחת לחץ הסכים וחתם. האם חתימתו אוסרת עליו לתבוע את מה שמגיע לו, ז"א האם חתימה תחת לחץ כבילה במערכת המשפט התורני? אשמח אם הרב יצרף מקורות, תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

בהלכה, לא כל לחץ נחשב לאונס. כמו כן, יש הבדל בין אונס אישי שיש לאדם שלא מחמת הצד השני ובין אונס הבא מהצד השני. ויש גם הבדל בין אם קיבל הנאנס דבר בתמורה לוויתור שלו לבין אם לא קיבל כלום ובין אם הנאנס מסר מודעה או לא. כל הפרטים מבוארים בשו"ע חו"מ סי' רה.

במקרה זה, אם לפי הדין הגזלן היה חייב להחזיר את הגזילה, יוצא שהנגזל לא קיבל שום דבר מעבר למגיע לו, ואם כן, מאחר והנגזל אנס אותו בכך שלא שילם את מלוא הגזילה הרי זה נחשב כאילו אנס אותו ולכן אין ערך לחתימה והנגזל יכול לחזור ולתבוע אותו על הכל.

העובדה שהנגזל היה במצב כספי קשה אינו מוסיף ולא מגרע, כיון שמדובר באונס אישי. מה שמשנה הוא אם הגורם לויתור הוא מעשה של הצד השני שהיה בניגוד לדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל