לתרומות לחץ כאן

מדוע תפילת העמידה שונה בשבת בשלושת התפילות?

מדוע הברכה האמצעית בתפילת העמידה ביום טוב היא בנוסח קבוע ולא משתנה [אתה בחרתנו] בכל אחת משלושת התפילות ואילו בברכה האמצעית בשבת נוסח משתנה ובכל אחת מהתפילות הנוסח אחר?[בערבית- אתה קדשת, בשחרית- ישמח משה, ובמנחה-אתה אחד] שני הסברים אבל אחד מספיק

תשובה:

שלום רב

על שאלה זו עמדו באבודרהם ובס' מטה משה, וכתבו, שבשבת יש ענין מיוחד, שכן השבת נקראת כלה והקדוש ברוך הוא חתן, ועל זה תיקנו אתה קדשת בלילה על שם הקידושין הנעשים תחילה, ואחר כך ישמח משה בשחרית על שם שמחת החתן בכלה, ואחר כך אתה אחד במנחה על שם התייחדות החתן עם הכלה. באופן אחר הובא בשם רבי קלונימוס אחד מהראשונים, שיש שלוש בחינות ביום השבת, "שבת בראשית" שכנגדה אומרים אתה קדשת, "שבת מתן תורה" שכנגדה ישמח משה במתנת חלקו – זו התורה והלוחות, "שבת לעתיד לבוא" שכנגדה אומרים אתה אחד, על שם הכתוב "ביום ההוא [לעתיד לבוא] יהיה ה' אחד ושמו אחד". והובאו הדברים בס' ליקוטי מהרי"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל