לתרומות לחץ כאן

האם ראוי לצום לכפרת עוונות ?

שלום כבוד הרב,

האם מותר לי לעשות צום לעצמי, ולא לאכול עד הערב בשביל שזה ייכפר לי על העוונות? זה מותר/ אסור? טוב/רע? הרי יש צומות שאנחנו צמים על מנת למרק את העוונות והכל, אז אני באמת שואל כדי לדעת. תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

הצום אינו העיקר, העיקר הוא כמובן החרטה, התפילה, השקיעות בלימוד התורה. ודאי שעדיף שתשקיע בעיקר ולא בצומות (מלבד הצומות שקבעו לנו חז"ל), ובכך תוכל להמשיך ולהתעלות מעלה ביראת שמים.

בהצלחה

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. סליחה לא התכוונתי שהרב יעלה את התגובה כמות שהיא בלי עריכה
    לעצם העניין התגובה הקיימת בעינה עומדת
    וכדאי לעיין גם ב"ראשית חכמה" שער התשובה פרק ד' אות י"ג ואילך ושם בשער האהבה פרק י"א אות ע"ז ועוד שם בשער הקדושה פרק י"ז אות נ"ו.

  2. סליחה שאני מתערב בדיון שביניכם, פשוט נדהמתי מתגובתך האחרונה! וכי אם התגובה אינה עולה כלשונה נהגת כהלכה? וכי כך פונים לתלמידי חכמים?? לעצם הענין אני מסכים בכל לב עם דברי ידידי ורעי, ידוע לכל שבזמנינו שנחלשו הדורות ההוראה הכללית היא למעט בצומות, וגם מי שהתחייב בתענית וכגון שנפלו תפיליו מורים לו לפדות את תעניתו בצדקה ולא להתענות אא"כ הוא מרגיש שהתענית לא תפריע לו. כמו כן צריך לדעת מה מורים ליהודי שמבקש להתחזק ולהתקרב לה' יתברך. בענין הזה צריך קצת שימוש תלמידי חכמים…

  3. פשוט נדהמתי מהתגובה! הרב הזכיר כי גם אם התשובה לא עולה כלשונה הסגנון הבוטה לא עולה בקנה אחד עם כבוד תלמי-חכמים. יורשה לי להוסיף שאני לא בדיוק הצלחתי להבין מה התכוון המגיב? שהרב יקבל את השאלה כלשונה עם כל הזלזול שבה ויערוך אותה ע"מ לשמור על כבוד המגיב?! אתמהה! ואדרבא אם צריך לערוך – שיערוך המגיב לפני שליחת התגובה.

    לעצם העניין – למה המגיב מוציא תגובות מהשרוול?בטח לא עיינת בשו"ע הלכות כבוד ת"ח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל