לתרומות לחץ כאן

הוכחת לשון הרע בארוחה במשפחה חילונית

שלום וברכה כבוד הרב

מה הדין במצוות הוכחה כאשר אני יושב בשולחן וחלק מהמשפחה מדברים לשון הרע או רכילות על אנשים,
הלכות לשון הרע כלל ט', סעיף ד' אומר "ואם באיזה אונס נתפס בחבורת בעלי הלשון ושומע שהם מדברים לשון הרע, אם הוא משער שתוכחתו תועיל להם להפסיקם מזה, בודאי מחויב הוא להוכיחם מדין תורה; ואפילו אם הוא משער שתוכחתו לא תועיל להם שיפסיקו על ידי זה, אך לא יקלקל גם כן על ידי זה, גם בזה אינו רשאי לשתוק, כי פן יאמרו עליו כי הוא כמו הם וכי הודה על דבריהם, אף כי יתחיב לענות ולגעור בהם לכבוד נקי וצדיק אשר ישיחו בו. וזה אחד מן הדברים אשר יתחיב לעזוב עבור זה חברת הרשעים, כי יענש בשמעו את דבריהם וילאה לענותם.

1. האם הדברים הללו נוגעים למשפחתי שלא שומרת תורה ומצוות? או רק לאנשים ששומרים תורה ומצוות והרשיעו בלשון הרע?

2. דוגמה נוספת, אם סיימנו את הארוחה, ואני שומע שהם מדברים לשון הרע, ואני יכול לעזוב אך מתוך אי נעימות ללכת ככה ישר אחרי הארוחה, נשארתי עוד. אלו מהמקרים שאני צריך פשוט ללכת לחדרי?

3. אם אשתו של אחי מדברת על קרובת משפחה שלה על משהו שהוא גנאי, ואני לא מכיר את הקרובת משפחה (אך הקרובה שומרת תורה ומצוות) – אני יכול לתמוך או לא לתמוך בדברים שהקרובה עשתה או שזה לשון הרע גמור?

תשובה:

  1. במקרה שלך אל תוכיח אותם, אתה חייב לשמור על אוירה נעימה בבית ולא להרחיק אותם כל הזמן בדברי תוכחה, תנסה בעדינות להעביר נושא, או להעיר בעדינות.
  2. הכל לפי הענין, חשוב מאוד שגם אתה תרגיש נוח בבית, ולא תברח כל רגע להתבודד בחדר, זה מייאש ומדכא. באופן כללי, דיברנו הרבה שכדאי לך למצוא מקום דתי יותר, כדאי עכשיו אחרי סוכות לברר שוב על ההצעות שהוצעו לך בענין לפני החג.
  3. גם באופן זה מדובר בלשון הרע כיון שאתה יודע במי מדובר ובנקל עשוי להכירה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום וברכה כבוד הרב שוב
    זה אני שכתבתי את ההודעה לזכרוני
    1. מה לעשות אם נגיד הם מדברים גנאי אחד על השני בדרך שחוק וגם בלא דרך שחוק? האם אפשר לשמוע ולהאמין? האם אפשר להגיב? האם אפשר לחייך או לצחוק מזה? ואם זה די נהוג אצל חלק מהאנשים לצחוק אחד על השני לא כדי לפגוע כמדומני – זה משנה משהו?

    2. ונגיד אחרי שהערתי להם בעדינות, או העברתי נושא בעדינות, אך אני במילא לא כל כך דברן כמו שהייתי פעם, ולא יכול כל הזמן לנהל שיחה איתם, אז אם הם מדברים דברי גנאי, עלי להיות דומם ולא להראות להם שאני מסכים עימם בכל דרך? (כמו לא להסתכל עליהם בחיוך אם זה נחשב כהסכמה) או אולי לנסות לשמור על חיוך עם ראש לצלחת או מקום אחר בלי להסתכל עליהם הרבה או בכלל?

    3. האם מה שכבוד הרב הגיב לי בתגובה 1, תקף גם למקרה שהם מדברים ביניהם לשון הרע או רכילות, וגם אם הם מדברים איתי?

    4. אם אני מעיר להם בעדינות או אומר להם לשנות נושא ושואלים אותי למה? או "למה זה לא מותר?" לענות להם שזה לא מותר על פי ההלכה, או להגיד להם משהו בסגנון "לא קשור, אלא פשוט לא אוהב לשמוע על אנשים אחרים, אתם יותר מעניינים אותי"
    ואם הם מתעקשים לדעת אם זה מותר או אסור גם אחרי מה שאמרתי – להגיד להם?
    5. לי מותר לספר גנאי על עצמי? או סוגי ביזיון על עצמי, כמו נגיד שגנבו אותי פה או שם, וזה משנה אם כאשר אספר הם יצחקו עלי או יגנו אותי? (לא שיעשו דבר כזה רק שאדע).

    תודה רבה כבוד הרב, שבת שלום ומבורך :)

  2. 1. כשמדברים על פלוני בפניו דבר שהוא צחוק ולא גנאי ממש וגם הוא רואה זאת כחלק מבדיחה אין בעיה.
    2. כשאתה נמצא בחוג המשפחה, אל תשתתף בדברי גנאי אבל תזרום, אל תדחף את הראש בצלחת ואל תהיה טרוד כל כך ממה מדברים, אתה יכול להשתגע כבר מכזה דבר…. אף אחד לא מקפיד עליך.
    3. לא הבנתי, לשון הרע אסור לדבר ואסור לקבל.
    4. אתה יכול לומר את ההלכה זה לא בושה. אדרבה, היהדות יפה ולא מאפשרת לומר דברי גנאי. אבל כדאי שתהיה בטוח קודם שזה ההלכה.. בנושא של דברי גנאי את הקצת מחמיר מידי…
    5. מותר בהחלט.

  3. זה שוב אני, כבוד הרב, שלום וברכה
    אחי הזמין אותי לחנוכת בית במוצאי שבת, לא יודע מי יהיה שם, אך אני מניח ידידים, ידידות, וכמובן משפחה
    האם תגובת כבוד הרב מתאימה גם במקרה של חנוכת הבית?
    " 2. כשאתה נמצא בחוג המשפחה, אל תשתתף בדברי גנאי אבל תזרום, אל תדחף את הראש בצלחת ואל תהיה טרוד כל כך ממה מדברים, אתה יכול להשתגע כבר מכזה דבר…. אף אחד לא מקפיד עליך."

  4. אכן כן, תתנהג נורמלי בזרימה טובה, אתה לא צריך להשתתף בדברים שרוח היהדות אינה נוחה מהם, אבל לא לעשות הפגנות… שירבו שמחות.

  5. חשוב לשמור על קשרים משפחתיים, אני לא יודע לומר לך כיון שאני לא מכיר את אופי המסיבה ואם תחליש אותך ותכשיל אותך או לא, אבל אם אין סיבה לקבל מזה חולשה, תלך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל