לתרומות לחץ כאן

רכב שעלה על אופניים שחנו שלא במקום ושניהם ניזוקו

שלום לכבוד הרב,
הבוקר בצאתי מחניית הבניין שלנו חנו בצידו השמאלי של הרכב אופניים של בנו בן ה10 של השכן. (הוא לא שם את האופניים במקום של חניית האופניים של הבניין כי אין שם הרבה מקום וגם כי הוא רוצה חניה מתחת לגג ולכן מחנה שם את אופניו כבר שנה למרות שזה מקשה עלי את החניה) האופניים היו שכובים על הריצפה כך שלא שמתי לב ולכן עליתי עליהם ונקרע / נתלש לי הפגוש של הרכב. האם יש לי על מה לתבוע את אביו של הילד בבית דין כדי שישלם לי את הנזק? כמו כן האם מותר לי לתבוע אותו בבית משפט לתביעות קטנות אם יש יותר סיכוי לתביעה? בנוסף יש לציין כי תוך כדי הנסיעה לאחור עליתי על האופניים ועיקמתי להם את הגלגל הקידמי האם אני פטור מתשלום?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בעלי האופניים או ההורים אינם חייבים לך כלום על הנזק שלך. לגבי הנזק של האופניים, אם היית יכול לראות את האופניים באחת המראות בעודך יושב ברכב, אתה חייב לשלם על הנזק.

אסור חמור לתבוע בבית משפט אזרחי ואף לא בבית משפט לתביעות קטנות, כל שכן שאסור במקרה שבית משפט יחייב יותר מאשר דין תורה, שעל זה נאמר (ירמיהו יז יא) עֹשֶׂה עֹשֶׁר וְלֹא בְמִשְׁפָּט בַּחֲצִי יָמָיו יַעַזְבֶנּוּ.

מקורות:

לעניין נזק הרכב, הדין הוא שבור פטור על הכלים. עיין שו"ע חו"מ סי' תי סעיף כא.

לעניין נזקי האופניים, גם אם הם חוסמים את הדרך, יש חיוב לסלק אותם לצד ולא להזיק. עיין שו"ע חו"מ סי' שצח סעיף א.
הכלל הוא שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים, עיין שם סי' תיב סעיף א, אבל על הנוהג ברכב מוטל להתבונן.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. נראה שיש לעורר במה שכתבתם שהוא פטור מדיני כלים בבור. שיש לדון לחייבו מדיני שמים וכמ"ש הברכת שמואל בב״ק סימן ב שחייב בדיני שמים וכן העלה במשפטי התורה סימן ד בהיכא שבעל הבור הניח את הבור. והחזו"א הסתפק בזה אם חייב או פטור אף בדיני שמים ומשמע יותר שנראה דעתו לפטור. עכ״פ נראה שאם ילך לב”יד יש מצב שיחייבו אותו חלקית מדין פשרה. אלא שנראה כאן לפטור לגמרי מדין אחר שהרי מניח התקלה הוא קטן שפטור לגמרי ואף מדיני שמים בכהאי גוונא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל