לתרומות לחץ כאן

עובד שלא ידע שניתן לרשום גם שעות הלימודים כעבודה

שלום רב,
אני עובד בחברת הייטק גדולה, לצד היותי סטודנט,
לאחר שנה של עבודה, נודע לי שאת שעות הלימודים ניתן לרשום כשעות עבודה לכל דבר, כולל חופשות מבחנים.
לא ידעתי על זה, ובסיום כל חודש כשהגשתי את סך השעות שעבדתי, לא שיקללתי גם את שעות הלימודים.
מדובר בהפסד של עשרות אלפי שקלים, ואף כיוון שלא 'עבדתי' מספיק שעות, קיבלתי דירוג נמוך בתמ'ת לצורך הנחה במעון יום לילדיי, ואילו הייתי משקלל גם את שעות הלימודים, הייתי זכאי להנחה מלאה.
שאלתי את ראש הצוות האחראי עלי אם ניתן לעשות משהו, ולדבריו, כיוון שלא דיווחתי בשעתו על שעות הלימודים, אין מה לעשות.
אציין, שהנ"ל הינו ראש צוות בלבד, ויש 'עץ' שלם של מנהלים מעליו, של כמה עשרות דרגות עד מנכ"ל החברה היושב בחו"ל.
כמו"כ מערך חשבות השכר הינו נפרד ואינו משוייך למנהלים הישירים שמעלי, כך שקשה עד בלתי אפשרי לראש-צוות להזיז שם משהו, ויש לי תחושה שכיון שכך הוא דחה אותי בקש.
נתון נוסף, החברה נסחרת בנאסד'ק, וגם לי יש מניות בחברה.
כעת, שאלתי היא, האם אוכל לעשות דין לעצמי, ובחודשים הקרובים לשקלל גם שעות לימוד מהשנה שעברה?

תודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אני מבין את הרגשת ההחמצה. אבל, גם על פי הדין הכסף לא מגיע לך. ההלכה מחייבת לשלם תמורת עבודה ולא תמורת לימודים, כל שכן אם כאשר למדת שלא על דעת לקבל שכר. כך, שאף לדבריך אין לך תביעה כספית נגד החברה. ככל שהחברה מסכימה שתצהיר גם על שעות לימודים, אתה רשאי לעשות כן, אבל ללא הסכמתה אסור.

מסתבר שהחברה אכן לא מסכימה לרשום שעות באיחור של שנה. משום שרישום באיחור הוא בדרך כלל לא מדויק וזה גם לא רצוי לניהול החשבונות של החברה. בכל מקרה עליך להוכיח שהנהלת החברה מסכימה ואינך רשאי להסתפק בהשערות. מיותר לציין שמניותיך בחברה לא נותנות לך זכויות להחליט באפן עצמאי על חשבון שאר בעלי המניות שמניותיהם הן פי מיליון מאשר שלך.

מקורות:

לעניין אם המבטיח תמורה ללימוד חייב לשלם, עיין ש"ך חו"מ סי' פא סק"ד וקצות שם סק"ו. במקרה זה, הלימודים הם גם לצורך החברה וגם לתועלת האישית של העובד. אבל אם העובד לא למד בשליחות החברה, לא מגיע לו תשלום.

כאשר אדם מוחל בטעות, יש סוברים שהמחילה בטילה, עיין תוספות ב"מ דף סו ע"ב ד"ה התם ובקצות סי' יז סק"ג. אבל ויתור על תשלום מראש איננה בגדר מחילה, משום שמעולם לא נוצר חיוב. עיין נתיבות סי' יב סק"ה. אם אדם עבד בחינם בטעות ויש שבח מעבודתו, ייתכן שהוא יכול לתבוע עבור השבח מדין 'יורד שלא ברשות', אבל על לימוד שעיקרו לצורך עצמו, אין שום מקום לתביעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל