לגבי מצה שאוכלים הספרדים העשויה כמין לאפה-פיתה, מה היחס כלפי זה מצד אשכנזי, האם אסור/מותר לאכול (מבחינה הלכתית, ומבחינת מסורת), או שצריך שלא לאכול בשולחן אחד?
תשובה:
שלום רב
מעיקר הדין זה לא חמץ כמובן גם לאשכנזים, אולם המנהג אצל האשכנזים הוא שלא לאכול מצות כאלו. אגב, סבי וסבתי כשעלו לארץ באונית מעפילים בשנת תש"ו – 1946, עגנו בדרך קודם חג הפסח באלג'יר, ושם יהודי המקום ציידו אותם בכאלו מצות, ומחמת ההכרח אכלו זאת כולם בליל הסדר, גם האשכנזים. ב"ה עתה הרחיב ה' לנו וכל אחד יכול לקיים את מצוות ה' כמסורת אבותיו כאן בארץ ישראל, וזה נהדר.
בהצלחה
כהמשך לשאלה, אז במידה ובחורה ממוצא ספרדי מתחתנת עם בחור ממוצא אשכנזי, האם מכאן ואילך יהיה לה אסור לאכול את המצה של בני ספרד?
אכן, באופן כללי על האשה לנהוג כמנהגי הבעל, אם תרצה להעמיק בפרטי דין זה וטעמיו השונים תוכל לראות כאן.
http://din.org.il/2014/02/22/68194/
מי אמר שיש מנהג לא לאכול מצות רכות, המנהג היחידי הוא לאכול מצות קשות אך יש מקורות שבדורות קודמים אכלו גם האשכנזים מצות רכות אך היות ואין זה מחזיק יותר מיום אפו מצות שמחזיקים זמן רב יותר
אתה צודק בהחלט. לפני כמאתיים שנה גם האשכנזים אכלו מצות רכות.
גם ה"רקיקים" שהזכירו הפוסקים, אין הכוונה למצות דקות וקשות. האליה רבא למשל כותב שהמנהג לעשות מצות בעובי אצבע.
לכבוד הרב שלום וברכה
המשנה ברורה בספר מחנה ישראל (א לה יב) מזכיר את המנהג הזה ולא מעיר עליו כלל. וגם במשנב עצמו (תפו סק ג, תמז סק ח, תסא סק יג) נראה כך. האם לדעת כבוד הרב יש סיבה שאשכנזי לא יוכל לסמוך כאן על עמדת המשנה ברורה?
יישר כח גדול לכם על האתר הנפלא הזה
אין בכך כל איסור, ובלבד שהוא יודע לעשות זאת כהלכה, אלא שבעניני פסח, חומרות הרבה יותר רחוקות וקלושות היו קודש בהרבה קהילות, כל אחת ומנהגיה, כאן שיש נושא של בצק ממש, הייתי עוד יותר מקפיד על מנהג אבותי.
השאר תגובה