שלום רב!
ידוע שקליפות גרעינים הם מוקצה. מה יהיה הדין אם יש עליהם עדיין מלח ואדם אחרי שאכל את הגרעין והקליפה מונחת על השולחן רוצה להרים את הקליפה ולמצוץ את הגרעין האם מותר או אמרינן בטלה דעתו אצל כל אדם ואסור?
האם מ"ש מרן ביו"ד בסימן קצ"ו ס"ד ואין להקל בבדיקת ראשון ושביעי זה רק לכתחילה אבל בדיעבד אפשר להקל גם כשאני יוצא מנקודת הנחה שמרן פסק כדעת הסמ"ג ל"ת סימן קי"א?
מה הדין מטה יהודית עם קליפס למטה שהמטות נפרדות אבל עדיין יש להם חיבור מסויים?
תבורכו מפי עליון
תשובה:
שלום רב
1. מסתבר שבטלה דעתו, ומלבד זאת הרי גם הוא ברגע שהוציא מפיו הקצה את זה מדעתו ורק אחר כך הוא נמלך להשתמש.
2. אין להקל בשום אופן בבדיקת ראשון ושביעי, למרות שבתור הלכה ו"כמעט שאין מורין כן" התיר הגרי"ש אלישיב לבעלי תשובה שזה מקרוב באו ומתברר שהאשה בדקה רק בראשון או רק בשביעי ועתה היא רוצה לטבול, אם יש חשש שאם נאסור עליה היא עלולה לסגת ולהכשל במכשולות חמורות יותר, ניתן להקל. אבל באופן רגיל אין להקל אפילו בשעת הדחק.
3. מיטות שהם נפרדות אף שיש להן מסגרת אחת או חיבור כלשהוא, כיון שמקום השכיבה עצמו מופרד ואינו נוגע זה בזה, מותר בשימוש. ראה חכמת אדם סי' קטז סעי' ה ועל פי התשב"ץ ח"ג סי' מב.
בהצלחה