לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בעיתונות

בס׳׳ד

שלום וברכה לרבנים האתר דין שליט׳׳א,

רציתי לדעת מן כבוד מעלת תורתכם אודות ענין ״חדשות״ לפי הלכה. האם אפשר לפי הלכה שיתקיים דבר כזה? כי אדם צריך להיות בקי בהלכות אלו ובשו׳׳ע כדי לעשות זה מדויק, או שיהיה לו פוסק הלכה קבוע במשרדו כדי לבדוק כל חדשה וחדשה קודם שיפרסמו, ואע׳׳פ כן תמיד יכול להיות י׳׳א שיחלקו עליו ויביאו ראיות ברורות נגדו וכו׳. לכן ברור לנו שלא פשוט כ׳׳כ.

יש אתרים, עתונים ואפילו רדיו וחדשות אונליין בוידאו שמוסרים חדשות על ענינים דתיים שונים ,ועל דברים סתם שאינם קשור לתורה. וקצת קשה להבין מהו ההיתר למישהו דתי להתעסק בזה או אלוי נוכל לדקדק ולומר בצורה כמו שנמצא בהרבה עיתונים, ראדיו, אתרים וכו׳ היום. מדוע? שלפי הכללים של הלכות לשון הרע ורכילות שבספר החפץ חיים וגם על מה שנמצאשולחן ערוך חושן משפט הלכות עדות סימן כח בהגה:

״ אבל אם כבר נעשה האסור, לא יעיד, דאינו אלא כמוציא שם רע על חבירו (הגהות מיימוני פרק ה' מהלכות עדות). ואסור לאדם להעיד בדבר שאינו יודע, אף על פי שאמר לו אדם שיודע בו שאינו משקר. ואפילו אמר לו: בא ועמוד עם עד אחד שיש לי ולא תעיד, רק שיפחד בעל חובי ויסבור שיש לי שני עדים ויודה לי, לא ישמע לו (טור).״

וחוץ מזה המון מהם יש להם אינטרסים ומטרות והחדשות לא כל זמן לתועלת אלא כדי לחזק מה שהם סוברים וכו׳… לכן מה הנכון לפי הלכה על זה? וכיצד יעשה אדם יראי שמים כשצריך לבדוק משהו במקרה של צורך אמיתי ?

תודה רבה וברכה והצלחה לכל מעשה ידיכם!

תשובה:

שלום רב

לא הבנתי בדיוק למה כוונתך, ברור שכל איסורי לשון הרע תקפים בכל מצב, והדבר נוגע גם לעיתונות, מה שמפרסמים לפעמים על אנשים כאלו ואחרים זה הכל בכפוף להלכות אלו, אם מדובר על דבר שמפורסם לכל ואין בו לשון הרע, או שמדובר באדם רשע שפשע ואין לגביו איסורים אלו וכו', כולי תקווה שאכן ההקפדה בענינים אלו נעשית כראוי, וזו בעצם המלאכה המוטלת על הועדות הרוחניות של מערכות העיתונים החרדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל