לתרומות לחץ כאן

בקשת מחילה מנפטר לפני עשרה, מלבד המבקש?

לכבוד רבני בית ההוראה "דין"
שלום וברכה
זה שנים שאני רוצה לילך עם מניין על קברם של 2 ממכירי, הקבורים בריחוק ממקומי, לבקש סליחתם, שיוכלו המניין שאתי להשיב לי, מחול לך כמובא בסימן תר"ו סעיף ב'. ואינו עולה בידי, כי קשה לי לשלם לעשרה אנשים וכו' לנסוע נסיעה שתקח חצי יום לפחות.
ועתה נזדמן לי שביום זאת חנוכה אוכל לעשות זאת, שדווקא ביום זה מזדמן לי מנין שמוכנים לבא איתי בלי הוצאה גדולה מצדי, ועוד שביום זה הם פנויים.
אבל, כידוע בימי חנוכה אין מספידים, ומן הסתם גם אין הולכים על קברים, וכך כמדומה לי שראיתי באיזה מקום שאיני זוכר מקומו.
השאלה היא האם חמור אי הליכה על קברים בימי חנוכה לעכב מצוה זו שלא באה לידי אלא דוקא בזאת חנוכה כנ"ל?

ועוד שאלה, ששם כתוב "מביא י' בני אדם" שמשמעו י' חוץ ממנו, וכן במ"ב גם כן כתוב לגבי שולח שליח "יקח עשרה אנשים", האם הכוונה י' חוץ ממנו, או די בט' וכשהוא עמם יהיו עשרה?
חנוכה שמח
ותודה

תשובה:

שלום רב,

א. מותר לעלות לקבר בחנוכה, שכן במקרה שלך, לא נראה שתבואו לידי בכי.

ב. בפסקי תשובות (סי' תרו אות ה') ראיתי שדקדק גם שצריכים עשרה מלבד האדם המבקש בעצמו. אולם לכאורה הדבר תלוי בטעם שכתבו הפוסקים שמביאים עשרה אנשים לקבר של הנפטר. בערוך השולחן (שם ס"ד) כתב שהטעם הוא משום שכשיש עשרה אנשים השכינה שורה, ואז בודאי הנפטר מוחל. ולפי זה, אין צורך בעשרה נוספים מלבד המבקש מחילה. וכך נראה מדברי הפרי מגדים שם (אשל אברהם סק"ז), שכתב שהסיבה היא כמו בזימון משום שהמבקש אומר חטאתי לאלוקי ישראל וכו'. אולם בשו"ת רב פעלים (ח"ב סי' סב) כתב שהסיבה היא כדי שהדבר יתפרסם. ולפי זה כתב שמועיל גם בפני עשרה נשים. ואם כך, נראה שלא די בעשרה כולל המבקש.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. קיימתי את בקשת המחילה מן הנפטר, אבל עתה כשאני רואה את דבריכם בתשובה לשואל אחר. וכך כתבתם: העשרה אנשים אינם צריכים להיות מוכרים לך וכאלו שתתבייש לספר את מה שהיה בפניהם, ובדבר שאין בו בושה לנפטר דרך בקשת המחילה היא על ידי סיפור הדברים, וכשיראו את החרטה לא יקפידו עליך, ע"כ לשון תשובתכם.
    ובכן יתכן שלא יצאתי חובתי, כי לא פרטתי מה שהיה ביני לבין הנפטר, רק אמרתי, חטאתי להשם אלקי ישראל ולפלוני בן פ' ז"ל הקבור פה והריני מבקש מחילה, וענו המנין "מחול לך" ג"פ
    האם צריך לבקש מחילה פעם נוספת?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל