בס"ד
כמה שאלות לרבנים שיחיו
1.האם מותר להדליק נרות חנוכה מפלג המנחה ולדאוג שחצי שעה אחרי צאה"כ יהיו דולקים?כי ראיתי בחזון עובדיה לא לעשות זאת כמדומני בעמוד בעמוד סח הלכה ז'
2.האם בימים שמוסיפים נר נוסף כאשר מדליקים את החנוכייה צריכים להתחיל מהנר הנוסף?או מהנר הראשון מימין?כמו ביום הראשון?
3.לא מזמן עשיתי שאלת רב בנושא צעצועים על בטריות בשבת אם מותר לגדול להזיזם בידיים?או לתת לקטן בידיים?ואיזה סוג מוקצה זה נקרא?כי בכלי שמלאכתו לאיסור הוא עצמו האיסור בו על ידו מתבצע איסור?ומה הדין האם מותר להפעיל צעצוע מכני שמפעיל קול בשבת?כי יש גזרה על השמעת קול
4.האם מותר בשבת להישתמש במד-חום דיגיטלי בשבת?כי עד כמה שידוע לי זה לא הדלקה ממש אלא אותיות אלקטרוניות בדומה למנורת לד שאיסורה מדרבנן לפי החקירה שהבנתי מהראשל"צ יצחק יוסף שיש על זה באחרונים,והרי לצורך תינוק שמותר לעשות לו מלאכות דרבנן כי הוא מוגדר כחולה שאין בו סכנה ובמצב חום לתינוק יש סכנה מה הדין בכך?ועד מתי נקרא תינוק לעניין זה?
5.האם זה נכון שמותר לכבות בשבת אור עבור תינוק בשינוי?או לאדם גדול שמצטער מאוד?בתנאי שאין מקום אחר שיוכל לישון בו כי הרי ידוע שכיבוי זה דרבנן מה הדין במקום צער גדול או לקטן?(זה רק לצורך ידיעת ההלכה לא בפועל)
תודה רבה לרבנים שליט"א ה' עליהם יחיו תבורכו מן שמיא בכל מילי דמיטב
תשובה:
שלום רב
1. אכן לכתחילה אין להדליק לפני הזמן, כיון שההדלקה היא חלק עיקרי במצוה, ואמרו חז"ל "שרגא בטיהרא לא אהני", כלומר הנר אינו ניכר ונראה כשיש אור יום.
2. מדליקים מהנר הנוסף ופונים משמאל לימין.
3. משחק שתשמישו הוא על ידי הפעה חשמלית הוא מוקצה בשבת, ונחשב כלי שמלאכתו לאיסור כיון שפועלים על ידו דבר האסור בשבת, כמו רדיאטור חשמלי מאוורר וכו'. גם כלי המיועד לשימוש של השמעת קול אסור בטילטול בשבת, כיון שאסור להשמיע קול בשבת [ולכן גם ללא השמעת קול אסור לטלטלו מהטעם הנ"ל].
4. כל הפעלה חשמלית בשבת, לדעת החזון איש אסורה מהתורה משום איסור בונה, ולכתחילה יש לחשוש לדבריו. כמו כן, להלכה אין לעשות מלאכה דרבנן לצורך חולה שאין בו סכנה ורק באמירה לגוי יש להקל שזהו איסור הנחשב כקל במיוחד בין שאר איסורי דרבנן.
5. גם זה אסור מהטעם הנ"ל.
מקורות:
ראה שו"ע סי' שכח סעי' יז.
למה כתבתם שאסור לעשות מלאכה דרבנן לחושאב"ס הרי שבות בשינוי ודאי מותר, ואפילו שבות בעלמא כאשר אי אפשר בשינוי מותר.
כן שבות דשבות מותר, מסופקני מה השינוי הנצרך והמועיל במקרה הנ"ל.
השאר תגובה