לתרומות לחץ כאן

האם בנדרי צדקה לבית הכנסת יש איסור של תאחר?

קניתי את עליית "כל הנערים" בכסף רב
שאלתי היא: האם אני יכול לשלם בתשלומים לביהכנ"ס את העלייה, ולפרוס על כמה שנים
או שיש חיוב לשלם תוך זמן מסויים

תשובה:

שלום רב

אם הגבאי דורש את הכסף מיד אכן יש בעיה של בל תאחר, ויש להזדרז להשיג את הכסף וליתנו, אולם אם אתה מגיע להסדר עם הגבאי אין כל בעיה. כאשר סיבת האיחור מחמת שאין לו ממון כרגע, הסתפק החזון איש אם עובר בבל תאחר גם כשהגבאי תובעו.

מקורות:

ברמב"ם הלכות מתנות עניים פרק ח הלכה א כתב: הצדקה הרי היא בכלל הנדרים, לפיכך האומר הרי עלי סלע לצדקה, או הרי סלע זו צדקה חייב ליתנה לעניים מיד ואם איחר עבר בבל תאחר שהרי בידו ליתן מיד ועניים מצויין הן, אין שם עניים מפריש ומניח עד שימצא עניים, ואם התנה שלא יתן עד שימצא עני אינו צריך להפריש, וכן אם התנה בשעה שנדר בצדקה או התנדב אותו שיהיו הגבאין רשאין לשנותה ולצורפה בזהב הרי אלו מותרין. מבואר בדבריו שהבל תאחר מיד הוא רק כאשר יש לו כסף ועניים מצויים. וברמ"א סי' רנז הוביף, שהתורם לתת לגבאי אינו עובר בבל תאחר אלא אם כן הוא תובעו שישלם. דברי החזון איש הנ"ל הם ביורה דעה סי' קנג.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לענ״ד יש להבחין בין צדקה לעניים, לבין קניית עליה בבית הכנסת
    שבזה נחלקו הפוסקים. והנה הדבר שנוי במחלוקת ראשונים, לדעת חכמי הצרפתים שהובאו להלכה בספר המאירי (ר״ה דף ו) וזה לשונם בזמן הזה שאנו נודרים בבית הכנסת, הן מעות, הן ספר תורה, הן מפה או עטרה או שמן למאור, שכל נדרינו על דעת עצמנו ואם אנו מאחרים עד שיבא לידנו אין בכך כלום, עכ״ל. לפי דעתם ההלכה שאין בל תאחר בנדרי בית הכנסת, וכן פסק מגדולי רבני מצרים לפני כחמש מאות שנה, רבי דוד בן זמרא, (שו"ת הרדב״ז-ח״ב סי'תרצח) שאין דין בל תאחר בבית כנסת, וטעמו משום שלתרום נר או שאר נדרים לבית כנסת אין מצות עשה חיובית ע״ש.
    אך לעומתם גדול המורים הלא הוא הרמב״ם בספרו יד החזקה (ספר המצוות ל״ת קנ״ז) פוסק להלכה שגם בבית כנסת עובר בבל תאחר ודינו כקורבן שזמנו שלשה רגלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל