לתרומות לחץ כאן

עלה לתורה בבית כנסת אחד אם רשאי לתת את הנדבה לבית כנסת אחר

שלום רב,
בהושענה התארחתי ברובע שבירושלים ובתפילת הבוקר עליתי לתורה בבית כנסת שברובע. על אף כי לא התחייתי בנדר בגין העלייה, אני נוהג לתת כסף לבית הכנסת עבור כל עלייה לתורה. במוצא החג, הלכתי לבית הכנסת כדי לשלם אך הבית כנסת היה סגור. האם ניתן לתת הכסף לבית כנסת אחר או לחכות עד שיזדמן לי להגיע לבית הכנסת שברובע? בברכה.

תשובה:

שלום רב

אם היתה לך החלטה ברורה לתת, עדיף לתת לבית הכנסת שברובע, שכן לדעת חלק מהפוסקים נדרי צדקה חלים גם במחשבה, אולם אם אתה חושש לשכוח זאת ניתן לעשות התרת נדרים, שכן גם לדעת הסוברים שנדרי צדקה לא ניתנים להתרה, כשהם נעשים במחשבה הכל מודים שניתן להתירם. אולם המיקל לסמוך לתת לבית כנסת אחר יש לו בהחלט על מה לסמוך.

מקורות:

על נדרי צדקה במחשבה נחלקו הדעות, וראה שבט הלוי ח"ב סי' קכו שהוכיח כדעת הסוברים שנדרי צדקה חלים גם במחשבה, ומכל מקום ראה ערוך השולחן סי' רנח סעי' לט שאם לא היה הדבר בהחלטה גמורה המחשבה אינה מחייבת.

מה שכתבנו שהמיקל לסמוך לתת לבית נסת אחר יש לו על מי לסמוך, הוא משום שלדעת הרבה אחרונים גם אם צדקה חלה במחשבה מכל מקום לא זוכה בה עני מסויים או לענינינו בית כנסת מסויים, ראה שו"ת בית שלמה יו"ד ח"ב סימן קט, שו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב סימן פב ס"ק יב, שו"ת עונג יו"ט סו"ס קיז גליוני הש"ס למהר"י ענגיל זצ"ל קידושין מא ב בשם רבינו ישעיה מפראגא ושו"ת הר צבי יו"ד ר, וכדאי הם כל גדולי עולם אלו לסמוך עליהם אפילו שלא בשעת הדחק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל