שלום רב,
אני יועצת זוגית ויש אצלי זוג בטיפול שהם כמעט ולא מקיימים יחסים, בגלל שלאישה זה כואב ויש רתיעה גדולה מחדירה שלו.
הוא נאלץ לספק עצמו לבד, ללא ידיעתה.
השאלה היא האם עד שנצליח לטפל בבעיה, הוא יכול ללא חדירה ממשית פנימה. האם זה נקרא הוצאה לבטלה או שזה פותר את הבעיה?
תודה מראש.
תשובה:
שלום רב,
אם זה יוגדר כזמני עד לאחר הטיפול שיפתור את הבעיה, זה אפשרי. וראה מקורות, כי שאלה מסוג זה צריכה משנה זהירות.
מקורות:
כתב בתשובת הרא"ש (הובא בב"י אבה"ע סי' כג) כי אשה שיש לה אוטם ברחם ולכן לעולם הזרע יוצא בחוץ אסור לשמש עימה וזה נחשב הוצאת זרע לבטלה, וכך פסק שם בשו"ע. אולם בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"א סי' סג) הרחיב בסוגיא של משמשת במוך. וקבע כי כשהמדובר הוא באקראי לצורך מצוות עונה – כלומר, רק תוך כדי קיום יחסים עם אשתו, מותר ואין זה נחשב לבטלה, אבל הדגיש כי זה רק אקראי, ולא באופן תמידי. ובהמשך, בענף ו' הביא את תשובת הרא"ש הנ"ל שאישה שיש לה אוטם ברחם והזרע יוצא בחוץ זה נחשב להוצאת זרע לבטלה ואסור. וביאר, כי אישה כזו אין בה מצוות קיום עונה כלל ואפילו לא "דרך אברים" כפי שביאר שם ואין כאן המקום להאריך, לכן אסור אפילו באקראי שהרי זה לא קיום מצוות עונה.
וכך גם נראה שלשון הרא"ש עצמו כי רק בגלל שתמיד זה יוצא בחוץ אסור לשמש איתה. וראה עוד בט"ז שם. וכן בשו"ת זקן אהרן להגר"א ואלקין זצ"ל (ח"א סי' סז) כתב כי רק בגלל שלעולם זה ייוצא בחוץ אז זה אסור. אחרת בגלל מצוות עונה זה מותר. אבל שוב: רק בגלל מצוות עונה.
אפילו שהדברים אינם פשוטים כלל. מדובר באיסור חמור שכתב עליו בשו"ע (סי' כג סעי' א') שזה החמור יותר מכל העבירות. לכן צריך בשאלות מסוג אלו משנה זהירות. בכל זאת מאחר ששלום הבית תלוי בשאלה זו, ומנגד האיש נכשל באיסור גמור. מותר כל עוד זה יוגדר כ"זמני".
בהצלחה
כבוד הרב שליט"א לכאורה אין הנדון דומה לראיה שהרי שואל לעשות לכתחלה הכל בחוץ מעשה ער ואונן והכי זה ג"כ מותר באקראי?
עי' היטב בדברי האגרות משה. בכל אופן, הוא גם מדבר על ביאה שלא כדרכה, כלומר, גם במקרה זה הכל בחוץ.
השאר תגובה