לתרומות לחץ כאן

אישה שעובדת עבור דמי כיס לעצמה האם הכסף שייך לבעלה?

שלום רב
א. אישה הרוצה לעבוד להנאתהעל מנת שיהיה לה דמי כיס,כאשר המשפחה ברוכת ילדים והבעל עובד בעבודה מזדמנת(לפי עונות) ולא קבועה,וזקוקים הם לכל שקל על מנת לשלם דמי שכירות לימודים אוכל וכו׳-האם הבעל יכול לבקש ממנה שתתן את הכסף לכלכלת הבית,או שיש באפשרותה לעשות בו כרצונה?
ב. בד שתלו עליו תמונות רבנים לקישוט הסוכה, ומגיע אדם וטוען שקר לו, ומוריד את הבד על מנת להתכסות בו,האם נהג כשורה? או שהדבר אסור כי הוקצה למצותו?
תודה רבה ומועדים לשמחה

תשובה:

מועדים לשמחה

א. חכמים חייבו את האישה לעסוק בכמה מלאכות עבור הבעל, אולם מלאכות אלו הם מוגדרות ומסויימות כמו אופה, מבשלת, טווה בצמר, וכד'. מעבר למלאכות אלו אין הבעל יכול לחייב את אשתו לעסוק בזה. אולם אם בכל זאת האישה רוצה מעצמה לעסוק במלאכות אחרות, היא יכולה, והכסף שהיא מרוויחה נחלקו הראשונים, האם זה שייך לבעל או לא. בשו"ע (אבה"ע סי' צה סעי' ז') הביא את הדעות הדעות בענין. ויש שכתבו שהבעל זכאי בכסף זה משום דין מציאת האישה לבעלה. עכ"פ מחמת המחלוקת, לא ניתן לחייב את האישה לתת את הדמי כיס שהיא מרוויחה לבעלה.

הערה נוספת, אם אכן מחמת הקושי הכלכלי בבית, אין האישה מקבלת די סיפוקה במזונות (עפ"י הנוהג בחברה בה הם נמצאים). לכל הדעות דמי הכיס שייכים לאישה. ראה בחזו"א (אבה"ע סי' ע' סק"ו).

יחד עם זה ראוי לציין, כי ראוי שהדברים יבואו בהסכמה בין האישה לבעלה. מחד כנראה האישה מרגישה לחץ ורוצה מעט שיחרור. מאידך, אם כבר האישה לוקחת על עצמה עבודות נוספות ראוי שגם היא תיטול חלק בנטל הבית, גם אם מעיקר הדין אין זה תפקידה. ובכך השלום והשלווה ישכנו בביתם באופן קבוע.

ב. בד עם תמונות שנתלה בסוכה לנוי כפי שזה נראה נראה במקרה הנוכחי. הוא אכן מוקצה למצותו עד לאחר החג ואסור להשתמש בו. ראה סי' תרלח בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל