לתרומות לחץ כאן

עריכת צוואה שאינה תקיפה בדין תורה לחילוניים

אני עו״ד. יש לי לקוחות, בני זוג, שאינם שומרי תורה ומצוות אשר ביקשו כי אערוך להם צוואות בהן אחד מוריש לשני הכל ואם השני נפטר יורשים ילדיהם, בנים ובנות, בחלקים שווים ביניהם. שאלתי – האם אני מחוייב לערוך צוואות דווקא בניסוחים ההילכתיים דהיינו מתנה מהיום ולאחר מיתה אם לא אחזור בי וכו׳ וכן ביצוע מעשה קניין וכו׳ כאשר ברור שניסוחים אלה אינם מדברים אליהם ואף ירתיעו אותם וכן כאשר ברור כי בעתיד יפנו לרשם הירושות לצורך קיום הצוואה ולא לבי״ד רבני, או שמא אני רשאי לערוך להם צוואה ״רגילה״ כרצונם.

תשובה:

שלום רב,

אינך מחויב לערוך צוואה תקיפה על פי דין. משום שאף ללא הצוואה לא היו מתנהגים בירושה על פי דין והצוואה אינה מגרעת כלום, כך שבעריכת הצוואה אינך גורם להכשיל אותם באיסור גזל. ואדרבה, אם יש צוואה משפטית יש דעות בפוסקים שהיא תקיפה אף על פי דין.

אבל, עם זאת, כדי לסייע לאנשים שלא לעבור על איסור גזל, עדיף אם תוסיף בצוואה "המצווה מודה שערך צוואה תקיפה על פי דין תורה" ועדיף אם תוסיף גם "לפי נוסח ספר משפט הצוואה" וכדו'.

מקורות:

בשו"ת אגרות משה אבן העזר ח"א סי' קד כתב שצוואה בפני נוטריון נחשב כקניין מחיים ותקף על פי תורה.

לעניין קנין על פי הודאה עיין קצות סי' קצד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על תשובתכם המהירה.
    לעניין הפנייתכם לשו״ת איגרות משה. במקרה דנן מדובר לא בצוואה בפני נוטריון אלא בפני עדים. האם יש הבדל. ( בנוסף – אחד מהעדים ככל הניראה אינו כשר לפי דין תורה)

  2. לכאורה יש הבדל בין צוואה שוודאי תיושם בפועל לפי חוקי המדינה גם ללא התערבות המוטבים וללא מקום לדיון, לבין צוואה שיש צורך שאחד מהמוטבים בצוואה יגיש אותה לאישור.

  3. התשובה לא ברורה.לפי חוקי המדינה, כל צוואה, בין שנחתמה בפני נוטריון ובין שנחתמה בפני עדים, על אחד המוטבים להגישה לרשם לענייני ירושה או בבי״ד רבני על מנת שיתן לה תוקף (״בקשה לצו קיום צוואה״) ורק אז ניתן לפעול לפיה (בטאבו או בבנקים וכו׳).

  4. לשון האגרות משה הוא: "ועצם הצואה כיון שנמסרה לדינא דמלכותא שודאי יעשו כדבריה". מדבריו נראה שהנוטריון שהצוואה נעשתה בפניו יאשר את הצוואה גם מבלי שהמוטבים ינקטו בפעולה מסוימת, ולכן דעתו שעצם החתימה לפני הנוטריון מהוה קנין.
    יכול להיות שאף אם חלק מהמוטבים אינם שומרי תורה ומצוות ובודאי יאשרו את הצוואה בבית משפט הדין כן. אבל, כאשר כל המוטבים שומרי תורה ומבלי שהם יפנו לבית משפט, הצוואה לא תאושר, נראה שאף לדעת האגרות משה אין בה קנין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל