לתרומות לחץ כאן

ירושת הבת במקום שיש בן

בס"ד
ראיתי באתר שיש צוואה ע"פ תורה שהיא שונה מחוקי המדינה.
אני בעל תשובה, אמי גם חזרה בתשובה, אבא שלי חילוני ויש לי אחות אחת שגדולה ממני ב15 שנה שהיא גם חילונית. ההורים שלי יחסית די מבוגרים, והם רצו לסדר צוואה, אבל התחרטו שהבינו שע"פ חוקי המדינה הדירה, הרכוש והכסף מתחלק שווה בין שנינו. ממה שכתוב באתר הבנתי שרק אני יורש את ההורים שלי ולא אחותי (הבן יורש ולא הבת), ואם היא לוקחת מהכסף אז זה גזל לכל דבר. האם הבנתי נכון? תודה.

תשובה:

שלום רב,

עפ"י החוק אין הבדל בין בן ובת ושניהם יורשים כמובן חצי חצי. אולם עפ"י דין התורה ודאי הבת אינה יורשת במקום שיש בן. אולם אני מבין שרצון ההורים שלך הוא לתת לשניכם בשווה. לכן הם הפסיקו את העיסוק בכתיבת צוואה כי ממילא כך תהיה החלוקה בבוא העת.

למעשה, הגדרת את המצב היטב. אבל יש נקודה נוספת, כבר שנים רבות שיש הבדל בין החוק לדין התורה. בכל מקום בעולם הבת היתה יורשת בשווה. לכן כשאדם נפטר, עפ"י החוק כדי שהבן יקבל את הירושה, הוא היה צריך לקבל את חתימת והסכמת הבת. ודנו הפוסקים האם מותר לבת לדרוש חלק מהירושה, תמורת הסכמתה, לויתור ביחס לשלטונות.

יש שטענו כי הבת חייבת לחתום ללא כל תמורה, שהרי מאחר שירושה שייכת לבן, א"כ היא חייבת לסייע לו לקבל את כספו מדין השבת אבידה. אולם יש שהסכימו שהבת יכולה לדרוש חלק מכספי הירושה בתמורה לחתימתה.

אבל בכל אופן, מאחר שאתה יודע שכך הוא רצון ההורים, אין ספק שאם הדבר יתבצע ללא כל מריבות וכד', ודאי שזה יעשה נחת רוח להורים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל