לתרומות לחץ כאן

גידול מכרסמים בארץ ישראל / אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין

שלום וברכה כבוד הרב ושניכתב וניחתם לחיים טובים מאושרים :)

אחי הביא לי לשמור על מכרסם כלשהו בשם מריון, מסדרת הגרבילים. (ואם כבר אני מספר, אז הוא חיפש קופסה גדולה בשבילו, וירדתי לזרוק משהו בבית ומצאתי בדיוק קופסה בגודל המתאים בשבילו מחכה בחוץ, השבח לרחמן)
בכל אופן, האם בכלל מותר לגדל אותו? כי הוא מזיק לשדות, אוכל את התבואה וכ'ו.
בנוסף, האם אפשר להרים אותו, בשביל שיתרוצץ קצת על המיטה. (הוא ברחן, כך שאני חושש שאני אגרום לו צער מהפחד בלתפוס אותו) ויש דרך שצריכים לתפוס אותו?

אני בעזרת השם בתהליכי לבניית עסק
האם אני יכול לשתף אנשים בזה? או לדאוג מ:

"ואמר רבי יצחק: אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין, שנאמר: ´יצו ה´ אתך את הברכה באסמיך´. תנא דבי רבי ישמעאל: אין הברכה מצויה אלא בדבר שאין העין שולטת בו, שנאמר: ´יצו ה´ אתך את הברכה באסמיך´.

תודה רבה כבוד הרב היקר

תשובה:

א. כיון שאתה לא משחרר אותו בחוץ אפשר לגדל אותו ואין חשש.

ב. אין בעיה לתפוס אותו, לא ידוע על צער מסוג זה שצריך להקפיד עליו בבעלי חיים.

ג. בכל הנוגע לענין זה של אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין צריך לקחת את הדרך הממוצעת, כלומר, אדם חי בין אנשים וטבעו שמספר להם מעניניו ופועלו, ואין צורך להמנע מכך. כמובן לא צריך להתפאר ברווחים יותר מידי…

מקורות:

א. בגמרא מבואר שבמדבריות ושאר מקומות שאינם מיושבים מותר לגדל בהמה דקה, שכן שם אין חשש גזל, וגם לא חשש של ביטול ישוב ארץ ישראל על ידי הפגיעה באילנות, וכנראה שגם אבותינו היו מגדלים באופן הזה.  לגבי אברהם יצחק ויעקב נראה שמצות ישוב ארץ ישראל התחילה רק בשעה שבאו לארץ ישראל לאחר יציאת מצרים.

כמו כן, בשו"ע חו"מ סי' תט כתב שבזמנינו שאין רגילות שיהיו לבני ישראל שדות אין בכך איסור. כמובן דבריו אמורים לגבי זמנו, אולם יש בכך כדי ללמד שהאיסור משתנה בהתאם לנסיבות הקיימות. אכן, בכפתור ופרח פרק י חלק בזה על דברי השו"ע אבל העיקר כדבריו השו"ע. וכן כתב בשו"ת רמ"ע מפאנו סי' פה, שאם מגדלים בלולים או בדיר משומר אין בכך איסור, ולפי זה במציאות בת ימינו ודאי אין חשש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל