לתרומות לחץ כאן

שבר משקפיים תוך כדי משחק/מריבה שהשני התחיל בו

בס"ד
שלום וברכה!
בין 2 תלמידים התעורר ויכוח שהייתי רוצה לשמוע את חוות דעת ההלכה בענין:
תלמיד צעיר (שכבה הכי צעירה בישיבה) שנקרא לו לצורך הענין "ראובן" החליט "לשחק" במריבה עם תלמיד מבוגר יותר (שכבה הכי בוגרת בישיבה) שנקרא לו בשם "שמעון".
ראובן הצעיר התחיל מעין מריבת-משחק של השפרצת מים אל עבר שמעון, מבלי שהוא שואל את שמעון האם הוא מעוניין בכך בכלל.
לאחר השפרצת המים מצידו של ראובן, שמעון איים עליו שיפסיק. ראובן ברח והסתגר בשירותים. שמעון הגיע אל השירותים ודחף את הדלת במטרה להבהיל את ראובן, הדלת נדפה פנימה ומשקפיו של ראובן נשברו.

נציין כי שמעון לא היה בנוי למשחק זה ולא רצה בו.
נוסיף עוד כי דחיפת דלת כשמישהו בורח היא דבר שעשו לפניו במריבות-משחק מעין אלו ומעולם לא נפגעו משקפים בשל כך.
כאמור כתוצאה מדחיפת הדלת נשברו משקפי הפלסטיק של ראובן (הצעיר).

כעת ראובן תובע מסגרת משקפים חדשות פלסטיק בשווי 200 שקלים.
שמעון טוען שהוא לא רצה במריבת-המשחק הזו ועל כן אינו חייב לשלם כלל.
מה עוד שדחיפת הדלת היתה מעשה סביר, שהרי כך עושים בישיבה בעת מריבת-משחק ומעולם לא נפגעו משקפים בכגון זה ועל כן מדובר במשקפים עדינות, וכן שהן משומשות ועל כן כל מכה ולו הקלה על אף שהיא סבירה הורסת את המשקפים. ואל לו למי שמשקפיו כה עדינות להתחיל במריבת-משחק מבלי שהסחר את המשקפים קודם לפני תחילת המריבת-משחק שהוא היוזם הבלעדי זה במקרה זה.
שמעון טוען כי אם יוחלט לחייב אותו בתשלום הרי שאין לחייב אותו בסכום העולה על 40 ₪ מה שעולה להלחים משקפים שבורות ממתכת כפי שיש לרוב התלמידים, וגם הצעה זו לפנים משורת הדין.
לעומתו ראובן הניזק טוען שמסגרת חדשה למשקפי פלסטיק עולה 200 שקלים ועל שמעון שגרם לשבירתם לשלם.
השאלות הן:
1. האם שמעון באמת חייב לשלם? נציין שוב שהוא לא רצה במריבת-המשחק
2. במידה ויש לפצות את ראובן האם יש חובה לשלם עלות של מסגרת חדשה? האם רק עלות תיקון של משקפים דומת ממתכת? האם ייתכן שמשקפים משומשות ואולי רופפות יכולות לזכות את בעליהן בעת שבירה במשקפים חדשות על חשבון המזיק? ואם לא כל זאת – כיצד מעריכים מהו גובה הסכום שיש לשלם? אם בכלל כי הנזק היה עקיף לא שבר ישרות את המשקפים אלא שמעון דחף דלת וראובן בחוסר הזהירות שלו לא נסוג בזמן ומשקפיו נהרסו.
תודה מראש על תשובתכם. אודה אם אפשר גם לציין מקורות.

תשובה:

שלום רב,

שמעון חייב לשלם את הנזק.

למיטב ידיעתי, גם משקפי פלסטיק ניתן להדביק עם דבק סופר וכדו'. אם לא ניתן לתקן יש לחשב לפי ירידת הערך בין לפני הנזק ובין לאחר הנזק. אני מציע לשער את הנזק בצורה זו: כמה זמן משתמשים בדרך כלל במסגרת וכמה זמן כבר השתמשו בה, ולנכות אחוזים אלו מהמחיר וכן לנכות עוד 20% משום שההנאה ממסגרת כשהיא חדשה היא יותר מההנאה כשהיא ישנה.

מקורות:

עיין רמ"א חו"מ סוף סי' שעח שמזיק מתוך שמחה ושחוק פטור ועיין במשנה ברורה סי' תרצה ס"ק יג שבנזק גדול חייבים. במקרה זה מדובר בהשתוללות ולא בשמחה ולא מסתבר כלל שיש רצון לוותר על נזקים, ועל כל פנים ביחס לחשיבות המשחק הזה מדובר בנזק גדול מדי.

אם ראובן כבר ברח, שוב לא היה לשמעון צורך להזיק לו כדי להציל את עצמו. גם כאשר יש צורך להזיק כדי להציל עצמו, אסור להזיק יותר מדי אם אפשר להינצל בפחות מכך. עיין שו"ע חו"מ סי' תכא סעיף יג.

דין שומת נזק היא בשו"ע חו"מ סי' שפז. לעניין בגדים משומשים עיין בעלון המשפט גליון 1 עמוד ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל