לתרומות לחץ כאן

שילם לפועל עני לפנים משורת הדין האם יכול להוריד מכספי מעשר

הרב יקר:
פועל, איש פרום שאני יודע הוא מאוד נצרך, עשה קצת עבודת תיקון, החלק שהוא בשימוש (החדש, שנרכש מהיצרן ותחת אחריות) היה פגום. הייתי לי אותו להסיר את החלק, להחזיר אותו ולהתקין מחדש את החלפה. שילמתי לו עבור ההתקנה מחדש כי אני יודע שהוא נצרך. השאלה שלי היא: האם מותר לי לקחת את הכסף ש( מה ששלמתי לו עבור עבודתו להתקנה מחדש) מתוך כספי מעשר? אני מניח שזו האחריות שלו, כי החלק היה פגום ושאני לא צריך לשלם לו בפעם שנייה לעבודה (על אף שהוא גובה לפי השעה). תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אם אני מבין היטב, כוונתך לשאול האם אתה יכול להוריד מכספי מעשר כסף ששילמת לו שלדעתך לא היית חייב לשלם לו, מחמת האחריות שלו.

ראשית, צריך שיהיה ברור שאכן אתה לא חייב לשלם לו. וגם היית יכול להוכיח זאת אם היית הולך איתו לבית דין. משום שגם אם אתה סבור שאינך חייב לשלם לו, ואף בטוח בכך, אם לא היית יכול לחייב אותו לעשות עבודה זו שוב, אינך יכול להחשיב כסף זה ממעשר.

עוד יש לעיין, גם אם היית יכול לחייב אותו עפ"י לעשות עבודה זו. אבל לא נעים לך לעשות זאת לתבוע אותו, גם אז יתכן מאד שלא תוכל להוריד את זה מכספי מעשר, וראה במקורות.

מקורות:

ראה בברכי יוסף יו"ד סי' רמט ס"ק יח שביאר את כוונת הט"ז (יו"ד שם ס"ק א) במה שכתב כי אין לאדם לפרנס את בניו מכספי מעשר גם לאחר גיל שש: ""ותו דכתבו הפוסקים דכל מצוה שלא היה יכולת בידו ולא היה מקיים המצוה עושה אותה ממעות מעשר והכא בזן בניו ואביזרייהו הוא דבר מוכרח לעשותו אי מצד אהבתו וכרחם אב ואי מצד אם הבנים באשתו אמרו דכרוכין אחריה והיא מעכבת לשלחם על פני חוץ ואי מצד שיחת הבריות ולעזה עליו מדינה וא"כ אין להוציא ממעות מעשר מזונות בניו וכיוצא". ואם זה הביאור במה שמבואר כי אי אפשר לפרוע חובותיו מכספי מעשר, נראה, כי אם אכן היית תובע אותו לעשות זאת ללא תמורה, אתה יכול לקזז סכום זה ממעשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל