לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים האם הוא חיוב גמור?

משתחרר לי בקרוב סכום כסף שחסכתי לאורך 13 שנה דרך הביטוח. חזרתי בתשובה לפני 5 שנים. רובו של הסכום הוא מתקופה לפני חזרתי בתשובה שלא הייתי מפריש מעשר כספים. האם יש צורך להפריש מהסכום כעת?

תשובה:

שלום רב

לדעת הרבה פוסקים מעשר כספים אינו חיוב גמור אלא מנהג, ועיקר חיובו הוא רק לאחר שהחלו לנהוג בו בפועל ומשום נדר. נראה שבמקרה שלך שמדובר בסכום גדול במיוחד ניתן לסמוך על דעות אלו, ולא להפריש מעשר אלא מכאן ולהבא.

מקורות:

בשו"ת שער אפרים סי' פד כתב שמעשר כספים חיובו מהתורה, ומקורו בגמרא בתענית ט ע"א, שם נראמר עשר תעשר כל תבואת זרעך, ודרשו חכמים, כל – לרבות שאר רווחי ממון. וכן דעת המהרי"ל כמובא בחתם סופר יו"ד סי' רלב. בברית עולם לחיד"א סבר שהחיוב הוא מדרבנן וכהכרעת הט"ז סי' שלא ס"ק לב, וכ"ה בתשובה מאהבה סי' פז, וראה שבט הלוי ח"ט סי' רא, אולם, העיקר להלכה נקטו הפוסקים כדעת המהר"ם מרוטנבורג שאינו אלא מנהג, וכן כתב בב"ח יו"ד שם ס"ק יט, אלא שחיובו מדין נדר, כך כתב החתם סופר שם, וכן נראה בתשב"ץ ח"ב סי' קלא, חכמת אדם כלל קמב סעי' יט, שאילת יעב"ץ ח"א סי' ו, וראה אהבת חסד ח"ב פרק יח, ועוד רבים.

לכן, למרות שיש סורים שהוא חיוב של ממש וראוי לחוש לדבריהם, וכמו כן מצוה חשובה היא עד למאוד ומובטחים אנו בה שכל אדם המקפיד על המעשרות יצליח בפרנסתו, כפי שמובא בחז"ל שעל כך אמר הקב"ה "בחנוני נא בזאת", מכל מקום כאן שמדובר על רווחי העבר יש מקום להקל לסמוך על הדעה העיקרית שאינו אלא מנהג בעלמא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל