לתרומות לחץ כאן

לשון הרע כשהמספר אינו יודע במי מדובר ואילו השומע יודע

כבוד הרבנים שלום.

יש לי שאלה נוספת בדיני לשון הרע.

במקרה שאני שומע דברי גנות שהינם פסולים באופן מובנה (למשל: "פלוני גנב מאלמוני") – כאשר איני יודע במי מדובר, אך המספר יודע.

האם ישנה בעיה להגיב בפני המספר (שמכירו) ולטעון שמדובר בהתנהגות פסולה וכדומה, כאשר התגובה כמעט מתבקשת מהשקפת עולמי על המעשה? למשל,לטעון שגנבים מהסוג הזה לא מגיעים רחוק?
מצד אחד, מדובר בהשתלשלות טבעית מהמידע וממעשה פלוני (שהינו פסול לכל הדעות), אולם מצד שני, האם אין חשש לאמירת דברי לשון הרע בפני המספר – שמכירו?

תודה רבה מראש

תשובה:

שלום רב,

אם המספר אומר פלוני גנב מאלמוני, שהרי שהוא כבר חרץ את אופי התנהגותו של פלוני. ומה כבר השומע יכול להוסיף? אם הוא יאשר את דבריו, אכן מעשה זה זו גניבה, אין בכך לשון הרע. לשון הרע מצאנו על גנות או סיפור מגונה שאדם מספר לחברו. אם חברו יודע היטב את הסיפור והוא לא חידש לו מאומה, אין בזה איסור לשון הרע. [כשאין חשש שבעקבות השיחה יתגלגל הנושא לסיפורים נוספים..]

אולם אם המספר סיפר סיפור שהוא יכול להשתמע לשני פנים. אז אם השומע למרות שאינו יודע במי מדובר, מחזק את הצד של הגנות, א"כ בנוסף לכך שהוא חושד בכשרים, הוא גם עובר על איסור לשון הרע, שהרי הוא מספר גנות על חברו כשהחבר יודע במי המדובר.

שבת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל