לתרומות לחץ כאן

האם יש חיוב לספר לבעל שאשתו נאסרה עליו?

שאלה:

אם אני יודעת שמישהי בגדה בבעלה אבל היא עשתה תשובה וזה לא יחזור על עצמו.
אני חייבת לספר לבעל שהיא אסורה עליו?
ועוד שאלה.
אם היא תלך לבית דין כדי שידונו במקרה שלה,בית הדין יהיה מחוייב לספר לבעל בסופו של דבר?

תשובה:

למעשה שאלה זו כבר נידונה בהרבה מספרי הפוסקים האחרונים. והם חלוקים בדעתם האם את מחוייבת לספר לבעל על כך או לא. הלכה למעשה היום נוהגים כשיטת המקילים שלא לספר לבעל.

אולם חייבים להדגיש, כי כל הנושא כאן הוא כשהשואל הוא אדם אחר, לא האישה עצמה. כשאישה עצמה שואלת האם היא מחוייבת לספר לבעל זו שאלה אחרת לחלוטין וראה כאן מה שנכתב בנושא.

 מקורות:

בשו"ת נודע ביהודה (קמא, או"ח סי' לה) נשאל כשהבועל חזר בתשובה ורוצה לדעת האם הוא מחוייב לספר לבעל או לא. והסוגיא שבה מאריך הנודע ביהודה אם הוא מחוייב או לא. הוא עפ"י מה שאמרו שגדול כבוד הבריות וכו',

מבואר בברכות (יט,ב) המוצא כלאים פושטו ואפילו בשוק, והקשו הרי כתוב שגדול כבוד הבריות שדוחה גם איסורים. ותירצו שם בגמרא שיש חילוק בין שוב ואל תעשה וקום ועשה. כלומר, כלאים נחשב לקום ועשה. ויש בזה שני דרכים בראשונים איך לפרש את הסוגיא. דעת הרמב"ם כי הסויגא מדברת על אדם אחר שרואה כאלים אצל חברו, זאת אומרת שמאחר שהלובש עצמו עובר על איסור בקום ועשה, כבוד הבריות אינו דוחה את זה. ודעת הרא"ש, כי הסוגיא מדברת רק על הלובש עצמו. אבל אחר שרואה אותו תמיד זה נחשב אצלו לשב ואל תעשה וכבוד הבריות דוחה. ולדברי הרא"ש אם עובר העבירה הוא בשוגג זה נחשב לשב ואל תעשה.

ולפי"ז רצה לומר, שמאחר שסיפור כזה ודאי יגרום לעוגמת נפש לכל המשפחה, א"כ בודאי זה נחשב לכבוד הבריות שדוחה איסורים בשב ואל תעשה, ולדעת הרא"ש מותר שלא לספר לבעל. אולם אח"כ דחה סברא זו, משום שבמקרה זה הבעל הולך לעבור איסורים רבים בשוגג לאורך זמן ולכן גם לדעת הרא"ש כבוד הבריות לא דוחה.

מנגד, הדברי חיים (או"ח ח"א סי' לה) חולק ולדעתו אסור לומר לבעל, והוא לא מקבל את החילוק בין פעם אחת לאיסור מתמשך, ויש לכך ראיה מדברי רש"י בשבועות לב,ב. סברא נוספת נאמרה בענין, משום שאולי הבעל לא יאמין למספר, ויתכן שאף ילמדו אותו לא להאמין באופנים מסויימים.

למעשה, נהוג כדעת הדברי חיים, ראה בשו"ת יביע אומר (ח"ט אבה"ע סי' י'), ובשו"ת שבט הלוי

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. גם לפי הבן איש חי אסור לגלות "ככה מביא ברב פעלים"
    כדי שישאר שוגג
    אבל כל גואני ישראל שכחו פרט קטן
    הבן איש חי ידע והאמין בעונשים הכבדים של אשת איש מרבי יהודה פתיה וכו … וגם מסיפורים אישיים
    לכן מוזר שלפי ההלכה הבן איש חי חולק ואומר להסתיר שהבעל יהיה שוגג כי אם הבעל נשאר שוגג עדין התודעה של הבן איש חי והמקובלים בתקופתו זה אחרי המוות הבעל יהיה מסכן שאין כדוגמתו (דוגמא מסיפורי רבי יהודה פתיה"נשמות מספרות" כמובן : שמלאך חבלה תלש את אשכי הנשמה של הבעל זה שלא ידע שאשתו בגדה בו אחרי שהוא ברך מכף הקלע אחרי שהות של כמה שנים!) עדין לא קם פוסק שאמר שמתי שמגלים על אשה שזנתה יש לבדוק עם הבעל חכם וחזק ברוחו כדי שאז במידה לפי פרמטרים פסיכולוגים הבעל יבדק ונוכל לגלות לו במידה ויתאים ויהיה לו הכח כן להתגרש מאשתו (כמובן כל התהליך ההלכתי של להוכיח לו וכו…)

  2. כל גאוני ישראל שכחו פרט קטן. אבל ברוך ה' שכבודו לא שכח אפילו לא פרט קטן…
    ניכר שההלכה והקבלה מעורבבים אצלך, כדאי מאד שתעשה סדר בדברים, כי במצב הנוכחי, אין לך לא הלכה ולא קבלה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל