לתרומות לחץ כאן

הסרת מזוזות על ידי השוכר בעת עזיבתו את הדירה

גרתי בבית בשכירות ונאלצתי לעזוב עקב שיפוץ שבע"ב עושה בדירה האם אני חייב להשאיר המזוזות המשקוף הראשי הוסר אבל בחדרים עדיין קיימים המשקופים האם אני יכול לקחת את מזוזותי או שאני צריך להשאירם לבע"ב וזה לא עסק שלי שהוא שובר ומשפץ תודה מראש

תשובה:

שלום רב.

לא הבנתי ממך מה יקרה כאשר תצא מהבית. שכן אם בעל הבית אינו מעוניין במזוזות ויש חשש שהם יושלכו לפח האשפה וכיוצא בזה ודאי מותר להסירן כדי למונען מהבזיון, אולם, אם בעל הבית אינו מתכוין להשליכן אין להוציא את המזוזות ואף סכנה יש בדבר. אלא שאתה רשאי לדרוש מבעל הבית שישלם לך את תמורתן או ישיב לך אותן אם יקבע מזוזות אחרות.

אם בעל הבית אינו מסכים לשלם לך עבור המזוזות, יש שהתירו להסירן ויש אוסרים.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' רצא סעי' ב. על דעת המתירים להסיר את המזוזה כשבעל הבית אינו מסכים לשלם עבורה, ראה ברכי יוסף שם וכן נראה בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' מד. אולם, בס' ערוך השולחן סי' רצג אוסר להסירה אף באופן זה, וראה שו"ת חלקת יעקב יו"ד סי' קס שבמקום שיש הפסד מרובה [כמה מזוזות ששווין רב ובאדם שאין לו ממון] יש לסמוך על המקילים. אולם, בס' תשובות והנהגות ח"א סי' תרמט כתב להחמיר, כיון שהסרת המזוזות יש בה סכנה, ו"חמירא סכנתא מאיסורא". וראה עוד אפשרויות כאן.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. שלום אני אבהיר , בעל הבית שגרתי אצלו מכר את הדירה והקונה משפץ את הבית ומחליף משקופים שובר קירות וכו' ואני שואל אם במקרה כזה אני יכול לקחת את מזוזותי שגם ככה יוסרו בימים הקרובים ומסתמא עם החלפת המשקופים הדלתות והריצוף גם מזוזות יוחלפו ולכן אני יוכל לקחת אותן או שאסור לי גם במקרה כזה לקחת אותן. ברור שאחרי שעזבתי שם אף אחד לא גר בנתיים עד שיסתיים השיפוץ.
    לי היה נראה שאין לבע"ה או לקונה כל צורך במזוזותי לכן פרקתי אותי ושאלתי הנוספת האם עלי להחזירן לבעה"ב או למי שקנה את הבית ? מחילה על האריכות .

  2. (שלום, אף שגם שמי יצחק, איני השואל, אלא מישהו אחר)

    כמה שאלות הבהרה בנוגע למה שכתבתם כאן, ובתשובה שהפניתם אליה ("הסרת מזוזותיו כשעוזב את הבית שדר בו"):

    א. "אתה רשאי לדרוש מבעל הבית שישלם לך את תמורתן" – האם אפשרי להוציא זאת גם בדין תורה?

    ב. האם במקרה שמדובר בשוכר שהחליף שוכר, והמזוזות הן של השוכר הראשון, יש מקום לומר שהטענה/התביעה של השוכר הראשון הינה מול בעל הבית, ולא מול השוכר השני?

    זאת, היות שאולי נחשב שבעל הבית הוא זה שהעמיד את הבית והמזוזות שבו לרשות המשכיר. או אולי אף י"ל, שבין השוכר הראשון לשני, ישנו רגע אחד שבו חזרה הדירה ממש לרשות בעה"ב (אמנם, הוא לא דר בה ברגע ההוא)

    ג. "ישלח את מזוזותיו לבדיקה, וישים במקומם מזוזות מגמ"ח, וכשיבוא שוכר אחר יוכל בעל הגמ"ח להסיר את מזוזותיו, ולקבוע את המזוזות של השוכר השני" – אם מראש השוכר שם בדירה מזוזות מגמ"ח, האם בעת עזיבת הדירה יוכל להסירן לכתחילה?

    תודה.

  3. א. לא היתה כוונתנו שניתן לערוך כאן דין תורה.. אלא שכאשר בעל הבית אינו מסכים לשלם את תמורת המזוזות יש מן הפוסקים שמתירים להסירן. ב. כאשר המזוזות אינן שלו חובה גמורה מוטלת עליו להשיבן לבעליהן, ולכן אין ספק שעליו להסיר את המזוזות ולהשיבן לגמ"ח, אא"כ בעל הגמ"ח מסכים שהם ישארו במקומן

  4. לכב' רבני בית ההוראה,

    בנוגע לתשובתכם מיום ג' אדר א' תשע"ד – מדוע, בעצם, אם בעל הבית מעכב אצלו ממון שלי (המזוזות), אין בידי לתבוע אותו (לבירור האמת, לא למלחמה…) לדין תורה?

    תודה.

  5. שלום,

    אחר בקשת המחילה, כמדומה שבתשובתכם מיום ג' אדר ה'תשע"ד, נשמטה התייחסות לסעיף ב' שבשאלתי מיום ב' אדר ה'תשע"ד.

    אז ברשותכם, אשוב ואשאל (ואף אוסיף):

    אני הייתי שוכר בדירה, ואחריי התחלפו כבר כמה וכמה שוכרים. אם זה רלוונטי לשאלה, אציין כי מיד אחריי דר בדירה שוכר אחר, אחריו הגיע לגור למשך שנה בעל הבית בעצמו, ולאחמ"כ שוב הגיע שוכר נוסף, אחר.

    א. האם עצם זה שהתחלפו הדיירים בדירה כנ"ל, עוזרת לי איכשהו בנושא, כך שאוכל להסיר ולקחת את כל מזוזותיי?

    ב. אם זה לא עוזר לי, מול מי הדין ודברים שלי – מול מי שגר כיום בדירה, או מול בעל הבית?

    ג. אם תהיה תקופה בה ייצאו הדיירים הנוכחיים, והדירה תעמוד ריקה, האם זה יעזור לי איכשהו? (אולי יש נפק"מ באורך התקופה בה אין דרים בדירה)

    יישר כח ותודה רבה,
    יצחק

  6. זה שיש כמה שוכרים לא מועיל כלום. אולם אם הבית יעמוד ריקנראה שיש לסמוך על המקילים שהרי בית ריק אינו חייב במזוזה.

  7. לגבי בית ריק.
    כתב הפמ"ג באורח חיים בסימן טו שרק אם הבית סגור לגמרי יהיה אפשר לקחת את המזוזה. ולא ציין שםמכמה זמן הוא צריך להיות סגור. ויותר נראה שאם הוא סגור לפרק זמן קצוב יהיה אסור להוריד המזוזות. אא"כ בשעת הדחק רשאי לסמוך על הגאונים להסירם ולקובעם בבית אחר מיד לאחר הסרתם וכדעת החיד"א בברכ"י בסימן רצא. והביאו הפת"ש שם. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל