לתרומות לחץ כאן

ללוות בשיק דולרי ולפרוע את מלוא הסכום במזומן

אם אדם הלווה לחבירו כאן בארץ שיק דולרי על סך אלף דולר וכפי שידוע לוקחים על זה עמלת פריטה השאלה אם הלווה יכול לפרוע לו בשעת הפרעון דולרים במזומנים כי לכאורה הוא קיבל פחות בגלל העמלה.

תשובה:

שלום רב,

אם המלווה מרוויח מכך שהוא מקבל מזומן, יש לנכות את עמלת הפריטה. אבל אם המלווה אינו מרוויח מכך שקיבל מזומן, כגון שבין כך הוא צריך להפקיד את הכסף בחשבון בנק בארה"ב, הוא יכול לדרוש מהלווה את מלוא הסכום.

מקורות:

שיק דולרי בסך 1000 דולר בארץ ישראל שווה רק 980-990 דולר. גם אם מדובר בשיק עצמי של המלווה, מכל מקום 1000 דולר הנמצא בחשבון בנק בארה"ב שווה בארץ ישראל פחות, וכפי שכתב הרא"ש בכתובות פ"ח סי' ט וז"ל: "שמין כמה שוין ארבע מאה זוזי שהן עתה בכאן ממה שהיו שוין כשהיו בי חוזאי". ולכן אין המלווה רשאי לקחת מהלווה יותר משוויו של ההלוואה. אבל אם בין כך המלווה זקוק להפקיד את הכסף בבנק בארה"ב, הרי הוא יכול לומר ללווה שבחינתו הוא יכול להפקיד לו בחזרה לחשבון הבנק בארה"ב. ואינו דומה לטרשא דרב פפא (גמ' ב"מ דף סה ע"א) שאסור למכור דבר לפי המחיר העתידי גם אם המוכר היה מוכן להשהות את הסחורה עד זמן היוקר, כיון ששם הוא מוכר סחורה שכיום היא זולה, אבל המלווה בשיק דולרי, נותן סכום מלא מהכסף הנמצא בארה"ב, ואם המלווה מעוניין שהכסף יישאר בארה"ב אין בכך איסור. והרי זה דומה ללווה שהכרח להוציא כסף על נסיעות כדי לקבל את הכסף מהמלווה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל