לתרומות לחץ כאן

דיני קדימה במעשר כספים

החלטתי להפריש מעשר,אני רוצה לדעת האם אוכל להשתמש בו על מנת לקנות דברי קודש לצורכי הבית? יש לציין שאני חילונית ,אבל מקיימת מצוות מועטות בשאיפה להתחזק.
לחילופין כיצד משתמשים בכספי מעשרות?
אודה לכם על תשובתכם,

תשובה:

שלום רב.

ברכותינו על התחזקותך, תזכי להוסיף ולהרבות עוד נחת של קדושה לאבינו שבשמים בכל הענינים.

א. ראשית, את יכולה לעיין בכל התשובות הנוגעות למעשר כספים הקיימים במאגר השו"ת בכדי ללמוד יותר על מצווה זו. (מאגר השו"ת, יורה דעה, משה כספים).

ב. כיון שלפי חלק מפוסקי ההלכה דין מעשר כספים הוא מנהג ולא חובה גמורה, כדאי לומר שהנהגה זו תהיה "בלי נדר", כדי שלא להתחייב בכך על ידי הלכות נדרים.

ג. הכלל היסודי ביותר בדיני מעשר כספים, הוא שכל דבר המוטל על האדם כחובה גמורה, לא ניתן לקיימו מכספי מעשר, ולכן, אי אפשר לקנות אתרוג לסוכות או מצה לפסח מכסף זה, ואף לא לקיים על ידו מצות מתנות לאביונים ביום הפורים. משום כך, גם לא ניתן להוציא ממנו לצרכי שבת, שהרי האדם מצווה לענג את השבת ולכבדה במיני מאכל ערבים.

ד. לא הבנתי מה הם דברי קודש לצרכי הבית. אם הכוונה למזוזות הרי הן מוטלות עליך כחובה גמורה ולא ניתן לקנותם בכסף זה. ואם לענין ספרי קודש, הובא בפוסקים שלא מועיל לקנותם אלא אם כן המטרה היא להשאיל אותם לאנשים אחרים ולזכות בהם את הרבים [לפי שסוף סוף הם רכושו של האדם ומשמשים לצרכיו].

ה. כתב החפץ חיים (אהבת חסד פרק יח בהגהה, וכן בתחילת פרק יט) כי המטרה המרכזית בכספי מעשר היא לתת אותו לתלמידי חכמים עניים ("עמלי תורה" כלשונו). בשונה ממצות צדקה שלא נאמר בה חילוק מיוחד בין תלמיד חכם לעני אחר]. ולכן, תרומה לישיבה במצוקה או לכולל שיושבים בו אברכים בעלי משפחות תהווה מטרה אידיאלית. כמובן ניתן גם לתת כסף זה לצרכי צדקה אחרים. אולם המטרה העיקרית עליה תיקנו מעשר כספים היא כאמור, ל"עמלי תורה".

ו. כאן נקדים, שיש לי נגיעה בדבר, לא חלילה נגיעה אישית, אלא מערכתית. אם את חפצה לתרום ל"עמלי תורה" את יכולה לתרום באתר, תוך כדי ציון שזה מיועד לכולל, שם יושבים כ150 אברכים עמלי תורה ממש, בהתמדה מלאה. כולל זה מיועד ללימודי דיינים ורבנים, ואכן יצאו משם דיינים ורבנים המכהנים במקומות שונים בעולם. הנהלת הכולל שהיא גם הנהלת האתר בודאי ישמחו לקבל את תרומתך שתסייע הן לעמלי התורה והן להגדיל תורה ולהאדירה!

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל