לתרומות לחץ כאן

האם מותר לקבל משלוח בשבת בדואר

בס"ד
שלום, אם קניתי ספרים נניח מניו יורק ואני גר בלוס אנגלס, הקבלתי את הספרים ע"י הדוור ביום שבת, האם מותר לי לפתוח את הארגז ולקרוא בספרים בשבת? הייתי מעוניין לדעת אם יש איסור תחומין או איזה … או יש היתר , ומה הכלל לגבי גוי או יהודי המביא מחוץ לתחום או באיסור חפץ או אפילו אוכל…
תודה

תשובה:

שלום רב.

כיון שהדוור הגוי מביא את החפץ לצורך היהודי אסור להנות ממנו עד מוצאי שבת, ואף לאחר מוצאי שבת יש להמתין עד שיעבור זמן שהיה יכול לעשות מלאכה זו לאחר השבת [בכדי שיעשו]. כאשר המלאכה נעשית על ידי דוור יהודי, ודאי אסור להנות ממנה בשבת, ויש אומרים שאף באופן זה יש להמתין במוצאי שבת בכדי שיעשו.

מקורות:

ראה שו"ע או"ח סי' שכה  סעי' ח. ואף שנתבאר שם שאם הגוי עושה את המלאכה לצורך עצמו מותר להנות ממנה בשבת, כאן, אף שהוא מקל שכר על המשלוח לא נחשב הדבר שהמלאכה נעשית לצורך עצמו, שכן גם בשו"ע שדן על גוי המביא פירות לישראל מחוץ לתחום מן הסתם מדובר שהוא עושה זאת בשכר ואעפ"כ נחשב הדבר שהמלאכה נעשית לצורך הישראל.

בנוגע לדוור יהודי, ראה משנה ברורה ריש סי' שיח בשם פרי מגדים ששני טעמים נאמרו לענין חומרא זו להמתין בכדי שיעשו: א. כדי שהישראל לא יקל ראש ויבקש ממנו לשבת הבאה לעשות מלאכה זו עבורו ויכשל באמירה לגוי. ב. לפי שהגוי יביא לו גם בשבת הבאה. הנפק"מ בין שני טעמים אלו ביהודי שאינו שומר מצוות, שודאי אין לחשוש שיבקשו ממנו לעשות מלאכה זו בשבת הבאה, אולם הוא מצד עצמו יקל בכך גם בשבת אחרת, ויש לחשוש לשני הטעמים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל