לתרומות לחץ כאן

קטנה מגיל 3 שנים, אסור להתיחד איתה אבל היא מצילה מיחוד, היתכן?

אני לומדת כעת דיני יחוד ונתקלתי בעובדה שנראית כסותרת אחת אחרת: בתחילת החוברת נכתב כי גיל הבת שאסור לגדול מבן 13 להתייחד עמה הוא-3 +,וגיל הבן שאסור בייחוד עם גדולה הוא 9 +,ז"א-שאפילו עם קטנים כאלה אסור להתייחד.
בהמשך,בעניין השומרים מאיסור יחוד נתקלתי בסעיף שאומר כי בזמן שנמצא שומר -מותר לבת לשהות עם איש וזה לא ייחשב לייחוד.
לאחר סעיף זה,נכתב כי ילד קטן ואפילו זר-(ז"א-שלא מהקרובים המצילים מיחוד) מגיל 6 עד גיל 12 נחשב לשומר ויציל אותי מיחוד אם יצטרף אליי ואל גבר נוסף שאסור לי להתייחד עמו,עוד נכתב- שילדה קטנה מגיל 6 עד גיל 9 (אפילו זרה!) מצילה מייחוד גם כן.
השאלות שלי:
1)בעניין הקטן שנחשב לשומר-כשהוא מגיל 6 עד 9-הדבר איכשהו יכול להיות מובן,אבל מה הלאה? הרי מגיל 9 אסור לי כבר להתייחד אתו לבד! אך כשאני עם אדם אחר-אם אותו קטן נכנס,הוא מציל אותי?! מובן לי מכך שכשרק אני אתו-זה ייחוד,אך כשאני עם אדם אחר במצב יחוד-הוא מציל אותי מיחוד?! אשמח לקבל טעמים לעניין.
2)בעניין הקטנה שנחשבת לשומרת-כאן העניין כלל לא מובן-שהרי אסור לבן 13 ומעלה להתיחד אפילו עם תנוקת מגיל 3 כשהוא והיא לבד,וכאן-קטנה בת 6 שעברה כבר את גיל 3 בפי שניים-תציל אותו מיחוד?!
השאלה היא על עקרון השאלה הראשונה,רק שכאן התווסף העניין שאצל הקטנה שנחשבת לשומרת- שהיא עברה כבר את טווח הגילאים שמותר לגדול להתייחד עמה.
3)מדוע דוקא מגיל 6 קטנים נחשבים לשומרים
ולמה זה עד גיל מסויים? ועוד-מדוע הגיל המקסימלי שקטן או קטנה נחשבים לשומרים ,משתנה בין ילד לילדה?
אשמח לקבל טעמים לשאלותיי,העניין חשוב לי.
בתודה

תשובה:

בדיני יחוד ישנן מספר הגדרות שדינן שונה: קטנה בת 3 שנים היא "ראויה לביאה" ולכן אסור להתיחד איתה, שמא יפתה אותה שתתרצה לו לדבר עבירה. מגיל 6 היא כבר יודעת "טעם ביאה" כלומר יש לה בכך הנאה, אך אינה מוסרת עצמה לביאה. לכן, היא ראויה לשמש כשומר ולהציל מיחוד, היות והיא כבר מבינה את המתרחש והמתיחדים חוששים לחטוא בפניה, ואין חשש שמא תשתתף עמהם במעשה העבירה כיון שהיא עצמה אינה נמסרת בנקל לחטא זה. מגיל 12 ויש אומרים מגיל 9 דינה כגדולה והיא עלולה למסור את עצמה לביאה מרצונה.

הכלל הנוסף הוא, שגם קטנה שאסור להתיחד איתה כשהיא לבדה [מגיל 3] היא יכולה לשמש כשומרת כאשר יש שם אשה אחרת, כיון שמצד עצמה היא אינה נוחה להתפתות ואין חשש שמא תצטרף איתם לחטאם, ורק כשהיא לבדה יש לחשוש שיפתה אותה לחטוא איתו.

ההבדלים בין בנים לבנות קשורים עם ההבדלים הפיזים והנפשיים שביניהם, ועל פי הכללים האמורים לעיל.

מקורות:

ראה נטעי גבריאל יחוד פרקים כז כט.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. היי שמי רבקה הבת שלי מיסתובבת לבד אם ילד מגיל 14 והיא 13 וחצי הם נימצאים בבני עקיבא
    היא טוענת שזה ידיד טוב שלה
    החברות לא עושות לה טוב
    היא אומרת שטוב לה איתו.
    מה עליי לעשות.
    נכון שאסור לה?
    אבל היא יחדה טובה שמורה מבית טוב

  2. זה ממש ממש לא טוב, זה נהדר שהיא שמורה וטובה, ולכן דוקא עכשיו הזמן להפריד ביניהם לפני שיהיה מאוחר, רק תעשו זאת בעדינות בחכמה ותוך הסברה מתאימה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל