לתרומות לחץ כאן

מגורי גרושה בבית משותף של הגרוש

שלום לכבוד הרב,
לאור מצבי הכלכלי הקשה שאינני מצליחה לפרנס את עצמי במינימום ההכרחי, הציע הגרוש שלי שתומך בי כלכלית שאעבור לגור בבניין שבבעלותו עם כניסות נפרדות. הגרוש מתקרב לגיל 70 ואני בת 65.

בעלי איננו כהן ואני נישאתי פעם נוספת והתגרשתי. האפשרות היחידה שנותרה לי היא להיות נעה ונדה בין קברי צדיקים במשך כל ימות השבוע וללא קורת גג.
מצבי הבריאותי לא טוב, והגרוש סובל לעיתים מדכאונות.
בפסק ההלכה שקראתי במדור שניתן על ידי הדברי חיים ראיתי שאולי יש פתח להקל בעינייני.

אמנם בשו"ת דברי חיים (ח"ב אבה"ע סי' פב) התיר לגרושה להמשיך ולשרת את בעלה החולה ולבשל לו, אך התנה זאת: "והחולה הנ"ל ביקש מאתי איך שצרכיו מרובים למען רפואתו לבשל תבשיליו ושאר צרכיו להתיר לו אחר הגירושין שתשב עמו המתגרשת ותשרת אותו ותבשל תבשילו כמקדם והתרתי לו שתהיה עמו בבית אחד ותשרת אותו לכל צרכיו למען רפואתו כמקודם, אך שיהיה שומר ביניהם בכל עת ולבל תתיחד עמו בשום פעם".

אודה על תשובה בהקדם.

תשובה:

שלום רב,

מאחר שאת כבר נישאת לאחר שהתגרשת ממנו, א"כ את אסורה לחזור אליו שוב כפי שכתוב בתורה "לא יוכל בעלה הראשון לשוב לקחתה". לכן במקרה כזה ההרחקות שקבעו חז"ל בסוגיא בכתובות כד ונפסק בשו"ע אבה"ע סוף סי' קי"ט חלים עליכם לדעת כל הפוסקים.

המקרה של הדברי חיים, אינו רלוונטי במקרה שלך, גם בגלל שהוא מדבר במקרה שמותר לה לחזור אליו. אגב, המקרה שם מדבר על זוג שחיו באושר ללא ילדים, הבעל נטה למות, ורצה לגרש את אשתו כדי שלא תיפול לפני היבם (שלא כל כך הסכים לחלוץ לה), לכן הוא שאל האם יש לו היתר לגרשה ולמרות זה שמתשיך לסייע לו בחוליו עד שימות.

בכל אופן, במקרה שלך, ההיתר היחיד שאני רואה, זה רק אם הכניסות לבתים הם נפרדות ברמה כזו שכדי לעבור מדירה לדירה צריכים לעבור דרך רשות הרבים. (עפ"י דברי הרמ"א סי' קי"ט סעי' ז' בשם התרומת הדשן, והחלקת מחוקק שם סק"כ). אחרת, איני רואה מקום להתיר גם כשיש שומר. כל הסוגיא שם מדברת על מקרה שיש שומר, ומסקנת הסוגיא שגרושה (שאסורה לחזור לבעלה) אסור גם כשיש שומר.

הרבה בריאות והצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל