לתרומות לחץ כאן

תפילת ערבית בפלג המנחה למי שבדרך כלל מקפיד להתפלל בזמנה

אני מקפיד להתפלל ערבית לפחות 20 דקות אחרי שקיעה. לשבוע ימים אני נמצא בארצ"ה במקום שמתפללים מנחה\מעריב בשעה חמש ויוצא שגומרים כל תפילת ערבית לפני השקיעה. האם מותר לי להתפלל עמהם אע"פ שהוא תרתי דסתרי? האם אני חייב להתפלל עמהם משום לא תתגודדו, או מותר לי להתפלל ביחידות אחרי צאת הכוכבים.

תשובה:

שלום רב.

בענין זה יש מנהגים חלוקים בין אשכנזים לספרדים: מנהג בני אשכנז שלא לעשות תרתי דסתרי אפילו בשני ימים נפרדים, כלומר, אם אני מתפלל בדרך כלל מנחה לאחר פלג המנחה לא אוכל להתפלל לעיתים ערבית באותה שעה. אולם, מנהג בני ספרד שלא להחמיר בכך אלא באותו היום עצמו, ויש שהקילו בכך אפילו באותו היום ממש, ומתפללים מנחה וערבית ברצף.

במקרה שלך נראה שתוכל להקל להתפלל עמהם, וכפי הכלל הידוע שאדם ההולך ממקום למקום נוהג כמנהג בני המקום אליו הגיע, ובלבד שלא תעשה תרתי דסתרי באותו היום, כלומר, יש להתפלל מנחה לפני פלג המנחה וערבית מאוחר יותר. ובפרט, כאשר זהו האופן היחיד שלך להתפלל במנין. כמובן, שאם אתה נמצא במקום שיש קהילה דתית גדולה ומצויים מנינים בשעה מאוחרת יותר אין טעם להקל בענין זה כלל.

בזמנינו כבר הכריעו הפוסקים שלא שייך כל כך האיסור של לא תתגודדו, כיון שבכל מקום מצויים אנשים שנוהגים במנהגים שונים כמנהגי אבותיהם, ואין הלכה קבועה ומנהג מוחלט בשום מקום.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' רלג ס"ק יא, ובשו"ע סי' רלה סעי' א ומשנה ברורה שם ס"ק יב, שנראה מדבריהם שמשום תפילה בציבור מותר להקדים ולהתפלל לפני צאת הכוכבים אף למי שרגיל להתפלל תמיד אחר צאת הכוכבים, וכ"כ בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ב סי' ס, אלא שכתב, שאם התפלל מנחה באותו היום לאחר פלג המנחה, עדיף שיתפלל ערבית בזמנה ביחידות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה,
    למעשה הם מתפללים מנחה ומעריב שניהם בין פלג המנחה לשקיעה, אז אסור לי להתפלל שני התפילות עמהם, ועלי להתפלל ערבית ביחידות. נכון?

  2. א) האם עדיף שאשאר בבית כנסת כשהם מתפללים ערבית כדי שאענה לברכו וקדיש, או עדיף לצאת ללא להיות כפורש מן הציבור ללא להתפלל עמהם?
    ב) האם יש היתר לעשות התרתי דסתרי בליל שבת? (חשבתי שתי סברות להתיר. א' תוספת שבת מהפך את היום. ב' מעריב הוא כנגד הקטרת אברים, ובליל שבת הקטירו במעוד יום, שאינו דוחה שבת)?

  3. א. לכאורה יש מעלה בלהשאר בבית הכנסת. לא נראה לי שאתה נראה על ידי כך כפורש מן הציבור כיון שכולם יודעים שיש אנשים שמתפללים מאוחר יותר, אלא אם כן אין באותה שכונה בית כנסת אחר. ב. אכן, רבים נהגו להקל בליל שבת לעשות תרתי דסתרי בגלל הטעמים שהזכרת, וך נוהגים יהודי ארצות הברית גם בקהילותיהם בארץ בפרט בימי הקיץ. דעת הגרי"ש אלישיב לא היתה נוחה מכך, ולכן לכתחילה עדיף לכל הפחות להתפלל מנחה בצהריים.

  4. תודה.
    למעשה יש רק בית כנסת אחד בשכונה, ואין אף אחד מהקהילה שמתפלל במנין יותר מאוחר. אז עדיף לי לצאת לפני מעריב שלא אהיה כפורש מן הציבור?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל