לתרומות לחץ כאן

דמי שדכנות כאשר אחי החתן המציא את הרעיון

בשבת בבוקר, ראובן עלה לתורה, שמעון ראה אותו ושואל את לוי האם אתה מכיר את האיש הזה שעולה לתורה? עונה לו לוי שכן מכיר אותו ושהוא ראש כולל במקום פלו'.
שואל שמעון את לוי אולי יש לו בת בשביל אחיו (של שמעון).
אומר לוי נראה לי שכן, ואני אברר.
מכאן ואילך ניגש לוי ליהודה אברך בכולל של ראובן ושאל אותו האם יש בת בשידוכין ענה שכן ביקש לוי מיהודה להציע לראובן ולוי הציע מצידו להורי שמעון, וכך התנהל השידוך עד שנגמר? האם וכמה מגיע כשדכנות לשמעון לוי ויהודה?
אבקש תשובה מנומקת תודה רבה!!!

תשובה:

שלום רב,

יש מחלוקת הפוסקים אם מגיע חלק דמי השדכנות לבעל רעיון. לסוברים שלא מגיע כלום, לוי צריך לקבל דמי שדכנות מהורי שמעון ויהודה צריך לקבל מראובן, כיון שכל צד צריך לשלם לזה שהציע ודיבר איתם. לסוברים שמגיע חלק גם לבעל הרעיון, אולי מגיע גם משהו לשמעון, אבל למעשה יש כמה צדדים נוספים למה לא מגיע לשמעון כלום.

מקורות:

דין דמי שדכנות לבעל רעיון, עיין בעלון המשפט גליון 54 עמוד 4 דין 7.

הצדדים למה לא מגיע לשמעון: בנוסף לדעות שלא מגיע כלום לבעל רעיון שלא דיבר ישירות עם הצדדים, משום ששמעון לא המציא רעיון מושלם, שהרי בסך הכל ידע לשדך בין המשפחות על הצד שיש לראובן בת, מבלי לדעת אם יש לראובן בת ומבלי להכיר אם היא מתאימה לאחיו. בנוסף לכך, יש נידון אם קרובים מקבלים חלק מדמי שדכנות, מאחר שהם כנוגעים בדבר ובדרך כלל מתכוונים לעבוד חינם, ומה גם שחלק שמעון הוא מזערי.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל