אולי איני שואל כענין, אבל שאלו אותי לפני מספר שבועות מדוע מצות אכילה בערב יוה״כ אינה לרוב הראשונים כבר מהלילה, כמו בכל מ״ע שתלויה ביום שהיא מתחילת היום. חוץ מלרש״י כפי שציין הגר״א בשו״ע. ולכל הטעמים המבואים בראשונים יש לכאו׳ הבנה מאוד ברורה להתחיל מהלילה, וכ״ש אם הוא מטעם סעודת יו״ט.
תשובה:
שלום רב.
שאלתך נשאלת לענין וכהלכה! וכבר נשאל זאת הנצי"ב בוולוז'ין בספרו עמק שאלה פרשת וזאת הברכה, והשיב, שהואיל והטעם העיקרי לחיוב האכילה בערב יום הכיפורים הוא כדי שאדם יכין עצמו לעינוי שלמחרת, כמבואר ברש"י ביומא פא ע"ב, די בכך שמכין את עצמו מהבוקר.