לתרומות לחץ כאן

להוזיל דמי שכירות לשוכר עני מכספי מעשר

בס"ד

ראשית ישר כח,
השאלה: אני משכיר דירה לאדם סיעודי, מחיר השכירות באיזור הוא מינימום 2200 ש"ח, אני גובה ממנו רק 1500 ש"ח כי אין לו יכולת להוסיף. אני לא מתכונן לפנותו בשל מצבו, ערירי, סיעודי וכו'.
שאלתי האם ההפרש של 700 ש"ח יכול להיחשב לי ממעשר הכספים לכתחילה.

תודה

תשובה:

אפשר לחשב סכום זה מכספי מעשר. אבל עדיף לסכם עם השוכר (אם הוא לא מתבייש בכך) שאתה משכיר לו ב-2200 ש"ח, 1500 הוא ישלם לך ואת השאר תוריד מכספי מעשר.

מקורות:

בספר דרך אמונה הלכות מתנות עניים פ"ז באור ההלכה ד"ה ואחד כתב שמותר לקנות מכספי מעשר ספר שחיבר עני, אם אינו זקוק לספר וקונה רק כדי לפרנס את העני. ובספר צדקה ומשפט פ"א הערה פה כתב שיש לנכות את הסכום המוזל שהיה מוכן לשלם עבור הספר, גם אם המחבר לא היה עני. הרי שסובר שאף אם רכישת הספר אינה נחשבת לטובת הנאה בלבד (בטובת הנאה, כגון עליה לתורה, אין צורך לנכות את שווי ההנאה, ט"ז יו"ד סי' רמט סק"א), אף על פי כן אפשר לחשב את החלק העולה על ההנאה מכספי מעשר. ולפי זה אפשר שאם משכיר בזול רק מצד מצוות צדקה, יכול לחשב את ההפרש מכספי מעשר.
אבל לכאורה, גם אם מיטיב עם העני, אינו מקיים מצוות צדקה, כיון שאינו נותן מתנה אלא משכיר בזול (בדומה לזה כמדומני שכתב בשו"ת מהרש"ג ח"א יו"ד סי' לו שאם משלם כסף לעני שילמד לעילוי נשמת אינו מקיים מצוות צדקה), וסכום של 1500 ש"ח אינו נחשב לטובת הנאה בלבד. ולכן עדיף לסכם כאמור לעיל, ובאופן זה ודאי אפשר מכספי מעשר וכמו שכתב בשו"ת נודע ביהודה תנינא יו"ד סוף סי' קצט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל