לתרומות לחץ כאן

אקמול בשבת

שלום וברכה לכבוד הרב. האם מותר לי לקחת כדור או אקמול בשבת או בחג נגד כאב ראש או נזלת?

תשובה:

שבוע טוב.

אדם שנפל למשכב מחמת כאביו, יכול לקחת תרופה (אקמול וכדו') בשבת. אך אם מתהלך כשאר בני האדם אסור לו לקחת אקמול אף אם הוא חש בראשו.

ישנם מקרים נוספים בהם מותר לאדם לקחת תרופות בשבת, כגון אם יש לו חום מעבר לרגיל אצלו, במצב שבדרך כלל אנשים לא יוצאים מהבית עם חום כזה.

כאב במצב שנחלש כל גופו אף אם לא נופל למשכב (כגון מיגרנה).

יכול ליפול למשכב אם לא יקבל טיפול בעוד מועד (חולה אסטמה קצרת ועוד)

סכנת אבר, ודלקות עיניים.

מקורות:

שולחן ערוך סי' שכח סעיף לז. ושמירת שבת כהלכתה פרק ל"ג סעיף א'.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כבוד הרב,

    מעולם לא הבנתי דבר זה. חז"ל גזרו שלא לקחת תרופות סתם כך כי הכנת התרופה היתה כרוכה בשחיקת סממנים, ושמפני הטרחה להכין את התרופה יעבור על מלאכת טוחן בשבת – מקובל ונשמע הגיוני.

    ואולם, כיום כשאנחנו חיים בעידן שהתעשיה מכינה תרופות, ואין לנו צורך להכין תרופות בעצמנו, למה אסור לנו לקחת כדור לכאב ראש?

    למשל אני, כשיש לי חום והוא לא כבד, אני יודע שכל עוד אני בבית – אני יכול לשכב על המיטה ולשתות מים וכו' כדי להקל על עצמי, אבל בבית הכנסת דבר זה לא אפשרי, מפאת כבוד ביה"כ.

    ובכן, אם אלך לבית הכנסת במצב כזה אחוש שלא בטוב כל כך ואולי יהיה יותר גרוע, אז מראש אני מוותר על בית כנסת בשבת רק כדי לא לקחת כדור, אבל לכאורה יוצא שכרי בהפסדי – יכולתי לקחת אקמול ולהרגיש הקלה וללכת לביה"כ ולא להפסיד תפילה בציבור וקריאת התורה, ועכשיו נבצר דבר זה ממני.

  2. ראשית חשוב לדעת! כאשר אדם הוא בגדר חולי שנופל ממנו למשכב, כלומר יש כאב ראש שגורם לרצון וצורך לשכב, מותר לקחת תרופה ואין צורך לסבול, כיון שזה כבר בגדר חולי שאין בו סכנה שלגביו לא החמירו.
    בנוגע לעצם שאלתך בענין זמנינו לעומת ימי קדם, ראה כאן
    http://din.org.il/2015/05/08/%D7%97%D7%96%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%A6-%D7%91%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%91%D7%98%D7%9C-%D7%94%D7%98%D7%A2%D7%9D-%D7%9C%D7%90-%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%94-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A0%D7%94/

  3. תודה רבה כבוד הרב, חידשת לי ממש! לא חשבתי כך, אלא הייתי סבור שאדם שנופל למשכב הוא בעל חום כבד, כאבים עזים ואין יכולת לתפקד.

    תודה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל