לתרומות לחץ כאן

מצוות עונה לאשה

שאלה כללית: האם עניין עונה היא מרכיב בסיסי בחיי נישואין בין בני זוג, או שניתן להתייחס לזה כאל דבר שולי.
ובאותו עניין,האם לאשה יש מחויבות כלשהיא לספק/לרצות קיום מצוות עונה כלפי בעלה, ואם כן מכוח איזה דין הוא נובע?

תשובה:

שלום רב

מצוות עונה היא אחת משלושת חובות היסוד: שאר כסות ועונה, (כשגם חובת שארה, הוא קירוב בשר -כתובות מח.) אין מקום לחיי נישואין בלי מצוות עונה משמעותית ומשמחת, כמו שאמרו בגמרא האומר אי אפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה יוציא (יגרש) ויתן כתובה.- (שם). וכן הדין במי שאינו עומד בחובתו למצוות עונה, לגרש בכתובה, ואם זו האשה הנמנעת במכוון שנקראת מורדת ויוצאת בלי כתובה. (כמובן, בכפוף לאורך זמן הסירוב וסיבתו המופיעים בהלכה).

הגמרא (חולין קמא.) מחשיבה מצווה זו "מצווה רבה" משום "גדול השלום",

וכן מביאה מרבי שמעון בן חלפתא (שבת קנב:)  1.שתיאר את חולשתו וזקנותו באי יכולתו לקיים מצוות עונה, 2. ומכנהו כ"משים שלום בבית בטל".

וידוע שהשלום בין איש ואשתו קודם להרבה מצוות כמו שאמרו נר ביתו ונר חנוכה, נר ביתו עדיף משום שלום ביתו, שהרי השם נמחק לעשות שלום בין איש לאשתו. (רמב"ם חנוכה ד יד).

וזוהי הצורה השלימה של איש ואשה, כמופיע לרוב בחז"ל ובזוהר. כידוע.

ועל זמן זה של מצוות עונה אמרו בגמרא (סוטה יז) איש ואשה זכו שכינה ביניהם (ראה רמב"ן אגרת הקודש פרק ב- ו).

לשאלתך לחובת האשה במצווה זו, הנה היא לא נצטוותה על זה, אך מכלל שיעבודה למצוות בעלה יש בה חיוב לזה, והמסרבת בכוונה לצער בזמן מסויים שבהלכה, נקראת "מורדת",

ודעת לנבון נקל שמצווה זו לא ניתן לקיימה לבד, והאשה כלולה בזה במצוות הבעל בטבע הדברים, שמצוותו היא, לכונן חיי נישואין טובים, כנאמר בתורה, "ושמח את אשתו", שהוא המוביל והאחראי להביא אותה לכלל ואל אישך תשוקתך.

ואעירך, כי אף שכתבתי שורת הדין בזה, אין קיום דין זה כשאר הלכות שאנו "תובעים" מכל צד לקיים חובתו כ"חובה", או "לספק" לבעל…
כי הנה עיקרה של מצווה זו היא "ברצון שניהם ובשמחתם, (רמב"ם דעות ה, ד)

ובכלל "ט' מידות" שאמרו בנדרים כ. (שהם המאפיינים הפנימיים של אופי החיבור בקשר השלם הקדוש על פי התורה) הוא "בני מורדת- דאמרה לא בעינא לך",והיינו שמימוש מצווה זו כ"חיוב" הוא סתירה מהותית לדרך המצווה, והן אמת שהבעל שהוא מנהיג את חיי האישות בבית מכוח שהוא בעל המצווה, מוטל עליו לעורר החשק והאהבה כלפי אשתו, וגם הוטל לפתחו האחריות לגרום לאשתו חשק ורצון בדבר. והיא גם תתן עצמה לדרך הטבע להתמלא רצון ושמחת עונה באהבת רעים קדושים.

בכבוד רב

הרב אלעזר וולך

יועץ נישואין ומדריך חתנים

0548418686

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל