לתרומות לחץ כאן

חיוב לשלם עלות תיקון נזק כאשר הניזוק אינו רוצה לתקן

שלום,

רכב שכור שששוכר הרכב לא היה ברכב ומישהו שרט את הרכב. המשכיר נקב בסכום התיקון והשוכר מוכן לתקן את הנזק אך המשכיר אינו מתכוון לתקן אלא אולי לפני שימכור יתקן את כל השריטות (ואז מחיר התיקון נמוך יותר כיון שיהיה על כל השריטות) ואולי לא יתקן וימכור את הרכב כך.

האם חייב השוכר לשלם את הנזק ללא קשר למה יעשה המשכיר ?

יצויין שבשטר השכירות כתוב שנזק יהיה חייב בתשלום לפי שמאי או במוסך שיחליט עליו המשכיר אך מקרה כזה לא מצויין בהסכם השכירות.

בברכה ובתודה מראש,

תשובה:

אם הרכב חנה בחניה כראוי ואדם אחר הזיק את הרכב, נראה שהשוכר פטור מלשלם על הנזק, חוץ מאם סוכם במפורש שהשוכר חייב גם על אונסים.

במקרה שהשוכר חייב על הנזק, אם אדם סביר לא היה מתקן, אין השוכר חייב לתקן (אלא לשלם את ירידת הערך, אם יש). אם אדם סביר היה מתקן ובעל הרכב אינו רוצה, תלוי במחלוקת הפוסקים ויש להתפשר.

כל דבר שרוצים לחייב על פי החוזה יותר ממה שהדין מחייב, יש צורך שיהיה כתוב בחוזה במפורש.

מקורות:

אם הרכב חנה בחניה, הרי גם אם השוכר היה בתוך הרכב לא הייתה לו אפשרות למנוע את הנזק שקרה בטעות, וממילא הרי הוא פטור. עיין שו"ע חו"מ סי' סעיף י וברמ"א שם סעיף ג.

לדעת הש"ך בחו"מ סי' צה ס"ק יח שחיוב המזיק הוא לתקן ולא לשלם עלות התיקון, אם כן המזיק יכול לטעון שהוא מעוניין שיתקנו וממילא יצטרכו להתפשר. עיין עלון המשפט גליון 22 עמוד ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל