לתרומות לחץ כאן

מה מברכים על לחם משיבולת שועל

אם לקחתי דייסת קוואקר [שהיא שברי שבות שועל] ערבתי במים לשתי ואפיתי האם הברכה היא המוציא או שרק כשיש קמח ממש נחשב לחם וברכתו המוציא
אשמח לקבל מקורות

תשובה:

שלום רב.

אם מאפיה זו נעשה לחם בצורתו ובטעמו, יש לברך עליו 'המוציא' אף שהוא עשוי משיבולת שועל כיון שהוא מחמשה מיני דגן. אך כדי שדבר אפוי ייחשב לחם יש כמה תנאים, א' שיהיה עשוי מחמשת מיני דגן, ב' שנילוש כלחם בעיסה עבה. ג' שעיסתו נאפתה ולא בושלה. ד' שיש לו תואר לחם. ה' שאין מעורב בעיסתו מיני מתיקה אלא מים. ו' שהוא עשוי לשובע ולקביעות ולא לקינוח בלבד.

מקורות:

כל הפרטים הנ"ל מבוארים בשולחן ערוך סי' קס"ח.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. השאלה היא אם יש חילוק בין מקרה שהחטה טחונה ואז ע"י הלישה נעשית עיסה גמורה למקרה שיש שברי חיטה שאז אין זה עיסה ממש

  2. דין לחם לא תלוי בסוג הקמח בו השתמשו אלא במהות הלחם שבו, ולכן אם יש לו צורת פת אף אם הוא עשוי משברי חיטה, יש לברך עליו המוציא. מכיון שאינני יודע איך תצא פת זו שתאפה משברי דגנים אינני יודע אם יהיה לה צורת פת, ולכן כתבנו את הכללים ועל פיהם תהיה ההכרעה לפי כל פת לגופה.

  3. תודה רבה על התשובה
    המציאות היא שאחרי האפיה אפשר לראות שזה עשוי משברי שבולת שועל ולא מקמח ממש
    השאלה שלי מתבססת ע"ז שבהרבה מקומות [כגון בראשונים בפי' המשנה על חלה] מוזכר שלחם הוא העשוי מקמח ולכן אני מחפש מקור מהו המושג קמח
    יתכן שדבר זה שייך למה שנכתב בתשובה על צורת פת ודבר זה טעון גדר ברור
    תודה רבה על ההתיחסות

  4. באופן כזה נראה כי אין זה נראה כלחם, אף שלדעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל דין קוגל הוא כפת הבאה בכיסנין אף שניכרים בה האטריות, ויש להפריש ממנו חלה. ובאמת לא מצאתי הגדרות ברורות לדין קמח ומה מוגדר קמח, אך מסברא נראה כי אין הבדל ברמת חיתוך הגרגירים כל שזה נראה כעיסה של לחם. אך לא מצאתי מקור לכך עדיין.

  5. שלום
    מה לגבי הלחם הזה?
    https://natural-choice.co.il/product/%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%AA-%D7%A9%D7%95%D7%A2%D7%9C-%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%98%D7%94/

    לשבת קודש למי שנמצא בתהליך חשוב להבראת הגוף, וההנחיה היא ללא גלוטן אפילו לא קצת (אבל זה לא צליאק אז לא מסוכן אם נכנס בטעות).
    אכלתי ממנו והלחם לא מתוק כלל, הסילאן נועד רק להדביק.
    מה עוד צריך לברר איתם?
    ושאלה שניה – אם ייצא שזה לא לחם הרי יש מושג של קביעת סעודה בכמות מסויימת ומברכים המוציא גם על מזונות. הרי לנו פתרון?
    ואם אני שומע מישהו אחר שמברך המוציא, אבל אני אוכל רק מהלחם הזה, זה יהיה פתרון?
    תודה רבה

  6. כיון שההבצק הז אינו מכיל כלל מים, רק שמן זית וסילאן אם הבנתי נכון, אז ודאי הברכה היא מזונות, אלא שיש כאן קביעות סעודה אם אוכלים כמות רבה של שלושה או ארבעה ביצים.
    אולם יש עדיפות לאכילת פת, ויש בהחלט לחם שיבולת שועל שברכתו המוציא, קמח שיבולת שועל הוא מחמשת מיני דגן, במתכון הספציפי הזה אין מים וזו הבעיה.
    כתב השו"ע סימן רעד סעי' ד' "סעודה זו (ליל שבת) ושל שחרית אי אפשר לעשותה בלא פת". וכתב הכה"ח בס"ק כ"ד לגבי אם יוצא במזונות ", עיין עיקרי הד"ט סימן י"ג אות ב' שכתב דבשות"א דינוקא סימן ס"ח הוכיח דיוצא ידי חובתו וכו' אף בסעודה ראשונה ושניה וכו' ואף אם יאכל ממנו פחות מאכילת פרס ויברך עליו בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש, אבל הרב יוסף אומץ סימן מ"ח כתב דאין אדם יוצא ידי חובת סעודה ראשונה ושניה אם לא קבע סעודתו עליו ויברך עליו בורא מיני מזונות וברכה מעין שלש יעו"ש" וראה ביוסף אומץ שם שעדיף לאכול כזית פת . ובכה"ח (סי' רצ"א ס"ק כ"ב) הביא את מחלוקת האם חיוב אכילת פת הוא מהתורה או מדרבנן וראה בה"ל סי' ר"נ ד"ה ישכים, ועיין בבה"ל סי' רס"ג ד"ה ועיין שם שהעלה דדעת רוב הפוסקים שהוא מדרבנן. וראה (וראה בכה"ח סי' קס"ח ס"ק מ"ח דדעת רוב הפוסקים ששבת לא קובעת לפת הבאה בכיסנין) ופסק מרן הרב במאמ"ר שבת ח"א פי"ט סעי' ט' כ"א שיוצא באכילת מזונות דווקא אם אוכל כשיעור קביעות סעודה.

    למעשה עדיף לאכול פת אמנם אם אין לו יוצא ידי חובה במיני מזונות אם אוכל כשיעור קביעות סעודה 230 גרם ומברך עליהם המוציא וברכת המזון אמנם אין יוצא ידי חובה בקביעות על תבשיל שעשוי מחמשת המיני דגן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל