לתרומות לחץ כאן

דיסק ששוכפל ללא רשות מהיצרן

שלום לכבוד הרב.
מתוך רצון לעשות חסד לקחנו עלינו את המשימה לשכפל את הדיסק של מסיבת חנוכה בגן ל 30 עותקים. לא נתנו מספיק את הדעת לעניין של זכויות יוצרים כי חשבנו שהדיסק הוכן במיוחד לגן ולא חשבנו שזה בסה"כ דיסק של אחת מזמרות הילדים שניתן לנו לשיכפול.
מה עושים ? הדיסקים כבר חולקו.
תודה וכל טוב.

תשובה:

שלום רב.

מנוסח השאלה עולה שאתם מבינים שהעתקת דיסק כפי שעשיתם יש בה בעיה של הפרסת זכויות יוצרים, מבלי להיכנס לסוגיא זו שיש בה פרטים רבים ודעות שונות, הרי שבוודאי מן הראוי לעשות אחד משני דרכים, או לבקש מההורים להחזיר את הדיסק, כי הוא הועתק בטעות בלי קבלת רשות מהמוציא לאור, או לפנות למוציא לאור ולספר על הטעות המצערת יתכן והוא יסכים בדיעבד למה שנעשה, או ידרוש תשלום סמלי לאפשר המשך השימוש בו.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מבירור שעשיתי עולה כי היתר שימוש אישי נכון רק לענין צילום חומר מודפס, ולא להעתקת תוכנות. בכל אופן יש אוסרים כאשר היוצר התנה כך על הדיסק. נמצא שלאוסרים העתקה על פי ההלכה יש איסור בדבר אם כך התנה בעל זכויות היוצרים. לכן ראוי לפנות למו"ל ולהסתדר אתו על מנת לצאת ידי כל הדעות. ושמעתי מתלמיד הרב אלישיב זצ"ל שהסכים להיתר דלקמן (אך כמובן צריכים לבחון אם הוא תקף בנסיבות שלך) יש חברות בינלאומיות , שמצד אחד רוצים תשלום מכל משתמש, אך מאידך אדם שיקנה תוכנה של מתחרה, עדיף להם שישתמש בשלהם בחינם (פרוץ) מאשר של חברה אחרת. זאת מפני שהם רוצים לשלוט בשוק. חברות אלו מצד אחד עושים הגנות למנוע העתקה, אך במקביל אינם מונעים אתרים שמספקים חינם תוכנות פרוצות. בכלל זה, כנראה, מייקרוסופט ודומיו. אם מקרה שלכם דומה לזה, היה הגריש"א מסכים להיתר, בכל אופן כשהחברה בבעלות גויים.

  2. 1.מה עושים במצב בו השירים בדיסק מלוקטים מכמה יוצרים ?
    2.כמו כן להלן תשובה נוספת מהאתר בנידון:

    דיין בבית הדין נתיבות חיים

    השאלה:

    1. האם מותר לצרוב דיסק של שיעור ריקוד מארצות הברית של לא יהודים.
    2. כמה שירים מותר להוריד מדיסק של יהודים שלא יחשב גזל.
    3. האם אני יכולה להשאיל דיסק של לימוד ריקוד שברשותי, למישהו אחר בידיעה שהוא יצרוב אותו?

    תשובה:

    שלום רב,

    ייתכן שלפי החוק מותר להעתיק ולצרוב דיסק שמע לצורך שימוש אישי, ואפילו מי שאינו הבעלים של הקלטת, אבל יש על כך ויכוח בין המשפטנים.

    מבחינה הלכתית יש מחלוקת בין הפוסקים, דעת רוב הפוסקים שאם החוק מתיר, מותר. עם זאת בדיסקים של יהודים שלולא היכולת להעתיק היו רוכשים את הדיסק, אינו הוגן להעתיק ובכך להימנע מלקנות, גם אם מצד ההלכה הדבר מותר.

    בכל מקרה, גם מי שמחמיר על עצמו, אינו צריך להימנע להשאיל דיסק מחשש שהשואל יעתיק, כיון שאין איסור ברור.

    מקורות:

    לפי פקודת זכות יוצרים סעיף 3ג מותר להעתיק לקלטת לשם שימוש פרטי וביתי שלא למטרות מסחריות. בבש"א (כפר-סבא) 4804/02 נקבע על ידי רשם בית המשפט שאף דיסק שווה לקלטת ויש להחיל את החוק אף עליו. אבל ישנם משפטנים הטוענים שיש לצמצם את החוק רק לקלטות.

    הגרמ"מ שפרן שליט"א אמר בשיעור שנמסר ביום העיון כ"ח ניסן תשע"א בבית מדרשינו שכל דבר בזכויות יוצרים שהחוק מתיר, מותר. וכן משמע בשו"ת שואל ומשיב ח"א סי' מד שהבסיס לזכויות יוצרים הוא בחוקי המדינה. בספר משנת זכויות היוצר עמוד קטו והלאה מביא שהגרי"ש אלישיב אוסר אף דברים שהחוק מתיר אבל רוב הפוסקים סוברים שאין בעלות רוחנית, וכן כתב בשו"ת שרידי אש ח"א סי' קמה. ואם כן לכאורה אין איסור יורד לאומנות בדבר שהחוק מתיר, מכיון שצורת המסחר משתנית לפי החוק

    3.איני מחפש קולות הבעיה שלאסוף את כל הדיסקים או ליצור קשר עם מספר מול"ים לקבת אישור זומשימה קשה.

    תודה וברכה

  3. תודה על המידע. מחיפושיי אודות העתקה לשימוש עצמי, וזאת על פי מאמרי משפטנים בארצות הברית עולה שאין הכרעה שמותר להעתיק לשימוש אישי, אולם המתברר בדבריהם שכל הנושא הוא כאשר אדם רכש דיסק במחיר מלא, והוא מעוניין לעשות לעצמו גיבוי או לחילופין להמיר החומר מדיסק לנגן וכדומה. דהיינו כשבעצם הוא מחזיק בדין את היצירה האם הוא זכאי להעתיקו. דבר זה כנראה שטרם הוכרע בארצה"ב, ואולי בא"י כן. אך העתקה מדיסק שאול או השאלה לשם העתקה לדבריהם אסור בפשטות. כך מפורש לפי הבנתם שהעתקה במספר עותקים וחלוקה לחברים אף אם ללא תמורה, נידונת כהפצה לכל ענין. מדבריהם עוד עולה שמי שהעתיק לעצמו בהיתר, ולאחר מכן נתן את המקור לאחר, יהיה חייב להשמיד את ההעתק שלו.
    בהתייחס לדברי הגר"מ שפרן שליט"א , אכן מסתבר מאוד לעניין גויים שדעת האומנים על החוק , וככל שהחוק מאפשר העתקה אין חושבים לאסור. אולמ ממה שהבנתי בשם הגריש"א זצ"ל בעצם יש בעלות על היצירה, וממילא אם האומן אוסר העתקה בכל צורה , דבר זה יהיה אסור גם אם החוק מאפשר זאת. לדבריו עכ"פ בישראל שומר תומ"צ יש לחוש ולאסור.
    לאור האמור, הרי שלמרות הקושי שבאיסוף החומר או פנייה לאומנים, הרי שאין דרך לצאת ידי כל הדיעות בלי לעשות אחד מהפעולות הנ"ל. כמובן מי שסומך על דיעות המקילים יש לו על מי לסמוך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל