לתרומות לחץ כאן

להעביר כרטיס רב-קו לאדם אחר

יש נוהג ידוע ומקובל בנסיעה ירושלים- בני ברק שקונים הלוך חזור ומשתמשים מיידית כשנקבים ל-2 אנשים במקום הלוך חזור
במקור כמובן שהלוך וחזור היתה כוונה לשם שקוראים לה אלא שזה נושא שלא ניתן לאכוף כיוון שאדם יכול להעביר אותו לחבירו אף בלא שהנהג ידע ולכאורה זה הסיבה שהוחלט לא לאכוף וזה כעין פרצה שניתן ללקוח להתגדר בה שכן החברה לקחה בחשבון את הפתח הזה

שאלתי היא
לגבי כרטיס נסיעה רגיל שהונהג היום בכל הארץ שבתשלום נסיעה בודדת ברב קו ניתן להמשיך באוטבוסים נוספים ללא הגבלה במשך שעה וחצי

השאלה היא האם אחד שהשתמש בשעה יכול להעביר לאשתו שתשתמש בחצי שעה הנותרת שכן זו פרצה שלא ניתן לאכוף ואם כן החברות לקחו זאת בחשבון מראש כשיצרו ענין זה

יתירה מכך שכן ניתן לקנות כרטיס רב קו אנונימי שאין עליו סממן זהות וא"כ למשל בית שמחזיק רק כרטיס אחד כזה וכשהעל חוזר האשה יוצאת והכרטיס משמש קבוע את שניהם מאחר ואינם מעונינים למלאות סכומי כסף בכמה כרטיסים
במקרה כזה במידה והאשה נוסעת ובלי לכוון עדין לא עברו שעה וחצי מהנסיעה הקודמת של בעלה אזי כשתעביר את הכרטיס הכרטיס לא יחייב אותה אף אם לא תכננה זאת ובכוונתה היה לשלם אלא א"כ היא תבקש בקשה מיוחדת שיורידו לה פעם נוספת
וא"כ זו פירצה מובהקת שהחברה לא יכולה לאכוף ולכאורה לקחה בחשבון

אגב בכרטיס אנונימי לא ניתן לקנות חופשי חודשי והסברה פשוטה כיוון שרצו לאכוף את ענין העברה לאדם אחר ודוקא בגלל זה ראי' נוספת מזה שבכל זאת הסכימו על כרטיס אנונימי על הבעיה דלעיל הרי שבמקרה שאחד יעביר ויסע אחר בתוך השעה וחצי בזמן שבעצם אני יכלתי ג"כ לנסוע ולא מדובר בעסקה חודשית כחופשי חודשי לכן לא הקפידו

להשתמש בו זמנית 2 אנשים אין ספק כי אין שאלה שאסור שכן נקנה כרטיס המשך בלבד ושאלתי רק באופן הנ"ל

ואין לומר שכרטיס זה הוא כשמו המקורי מעבר וממילא רק לאדם אחד דהיינו שמטרתו רק שהיות ששינו את הקווים וקווי אורך ורוחב ולכך נתנו כרטיס המשך רק כדי להגיע אל היעד ולא לחזור חזרה ובזה אין ספק שנתקבל שאין בעיה לחזור עם אותו כרטיס ומעשים בכל יום שאנשים נוסעים לכותל וחוזרים עם אותו כרטיס ובאופן זה הרי יש אפשרות פשוטה לאכוף מאחר שכל הציבור החוזר מהכותל ובידו כרטיס זה אינו במצב של מעבר להגיע להמשך היעד אלא לחזרה דהיינו שכבר הגיע לחפצו אם באוטובוס אחד או בשתיים ועכשיו חוזר (ואני לבד עשיתי זאת הרבה פעמים וראיתי המונים כאילו) ומזה שאינם אוכפים ראי' שמסכימים

ברור לי שאם נשאל את החברה הכי פשוט להם להגיד שאסור אף אם הסכימו כבר אחרת בדעתם
השאלה מה הדין עפ"י שו"ע

עפ"י דרך הטבע מן הסתם רוב העמך עושה זאת בלי לשאול שכן זה נראה חלק ואף אחד בעולם לא יכול לתפוס כך שזה עוד סיבה לומר שאינם מקפידים

תשובה:

כרטיס של שתי נסיעות הוא באופן רשמי לשני אנשים ולא רק להלוך ושוב.

אין דין בשו"ע שאם לא ניתן לאכוף הרי זה מותר, אבל אכן מסתבר שניתן להעביר כרטיס רב-קו לאשה תוך שעה וחצי כיון שמאפשרים גם בכרטיס ללא זיהוי וההגבלה שלא להעביר היא רק בכרטיס חודשי-חופשי. ועיין כאן.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. השאלה האם המציאות שאי אפשר לאכוף וזה מוצר שנמכר לככל עמך כולל חילונים וגויים שאין להם מצפון
    וא"כ לכאורה גם אם יבואו בעלי החברה ויספרו שהתכוונו כך או כך אולי בטלה דעתם אצל כל אדם שהרי את הגוי לא מענין כוונות וכו

    למשל בקלטות וכדו' שאי אפשר לאכוף מי שמודיע דעתו שהוא אוסר פונה רק כאשר סחורתו משווקת לציבור הנשמע לרבנים וכדו' אבל בוודאי שלגויים אין לו ספק שלא ישמעו לו

    (ובפרט שיש שטוענים לגבי איסור העתקה שזה רק לגבי מסחר שזה גם ניתן לאכוף חוקית שאם ימצא למכירה יקנס וכו)

  2. הטענה שהחברה לא מתכוונת לדבר שלא ניתן לאכוף היא טענה טובה. אמנם כל זאת כשדנים על אומדן דעת, מה התכוונה לאסור, אבל אם אסרה במפורש לא ניתן לומר בטלה דעתה, כיון שאם היא אוסרת הרי היא אומרת שהיא רוצה לפנות לאלו שיימנעו מתוך מצפון.

  3. אם אנו רואים שאין התיחסות לענין מטעם חברות הנסיעה דהיינו שבדף היוצא שמופיע הכרטיס המשך, לפחות היה כתוב לא ניתן להעברה לאחר

    וכן לפי מה שבתשובה למעלה שלחתם לינק לתשובה מי"ב אלול תשע"א
    על אחד שבדק עם החברה ואמרו לו מפורשות שבתקנון החברה לא מופיע הענין

    א"כ לכאורה אף אם פקיד מסוים שירים את הטלפון יגיד שאסור או ההיפך הרי הוא לא הקובע והמחליט בחברות גדולות כאילו וא"כ אי אפשר לקרוא לזה שהחברה אוסרת וממילא גילתה דעתה שכלפיה לא אמרינן בטלה דעתה
    וא"כ הפקיד שבדיוק הרים את הטלפון והחליט על דעתו דברים שלא כתובים בתקנון מדוע שנתיחס אליו ונפרשן כוונתו שבא לפנות לאלו שיימנעו מתוך מצפון,

    שהרי כשאין תקנון לזה הרי זה כאילו שכרתי מונית לשעה וחצי שעלותה כמאה שקלים שלא מענין את אף אחד אם כל הזמן נסע אותו אדם, ולא ניתן לומר שאם סיימתי את הסידורים שלי אחרי חצי שעה לא אוכל לנצל ע"י אחר את הזמן הנותר

  4. בנוגע לשאלת הרב – קו, כתבתם שרק בחופשי אסור להעביר אבל ברב קו אפשר להעביר, הנני להבהיר שלפני זמן לא היו נותנים כרטיס מעבר, אך בשנים האחרונות כהכרטיסיות עוד היו בשימוש התחילו לתת לכל ניקוב גם כרטיס מעבר, מבירור שעשיתי אז אצל אגד אמרו שאין אפשרות להעביר כרטיס מעבר לאחד שלא השתמש בניקוב שעליו שילמו, ובכן, לא מסתבר שהיום שעברו לרב קו נשתנו הנהלים, בעוד שמסתבר שלא ישנו שהרי הם מפסידים, וכל מה שאפשר להעביר את הכרטיס היינו כשישלמו פעם נספת, אבל כאן הוא משתמש בכסף ששילם האחר, בכל אופן הייתם צריכים לכתוב כי צריך לברר אצל חברת התחבורה או משרד התחבורה, כי לכאו' זה מכשול גדול שאנשים ישתמשו כן בהוראת רבנים, אולי תבררו יותר ואז לכתוב הבהרה בשבוע הבא כדי למנוע מכשול מרבים, בהוקרה על כל פעליכם הרבים,

  5. התשובה מתייחסת לסברות שהעלה השואל ולא לבירור העובדות.

    לפי מה ששואלים אחרים כתבו במשרד חברת התחבורה הפקידים עונים מסברת הכרס שבעיקרון כרטיס מעבר אמור לשמש אדם אחד בלבד, אבל גם לפי דבריהם לא רשום בתקנון ולא בשום מסמך רשמי אחר שהכרטיס אינו ניתן להעברה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל