לתרומות לחץ כאן

בעלות על הכסף של חשבון בנק משותף בין שני בני זוג

לכבוד הרבנים הגאונים

מה הדין זוג שיש להם חשבון בנק והוא על שם שני בני הזוג האם הכסף הנמצא בחשבון שייך להם בשווה כי הם חתמו אצל הפקיד בשעת פתיחת החשבון שכל אחד יכול לעשות בכסף שנמצא בחשבון כרצונו או שהחתימה אינה משנה והכסף הנמצא בחשבון שייך כל חלק לפי בעליו דהיינו מה שהבעל הכניס שלו ומה שהאישה הכניסה בתור מעשה ידיים דינו כמעשה ידיים ששייך לבעל אם היא ניזונת ואם לא זה שייך לה ומה שהם מקבלים מהשכרה של נכס משותף שייך לבעל מהחלק שלו שלו ומשלה כדין פירות ששייך לו תחת פירקונה וממילא החתימה היא שהוא נותן לה אפשרות לעשות פעולות בחשבון ברצונו.

בתודה מראש על התשובות

תשובה:

בחשבון משותף רגיל שכל אחד יכול לעשות פעולות, הכסף הוא כדין תורה. בחשבון משותף שיש לכל אחד מחצית (אם יש מושג כזה) או שרק שניהם יחד יכולים להוציא כסף, הכסף הוא משותף, מחצית לבעל ומחצית לאשה. בחשבון על שם האשה לבד, מבחינת הבנק הכסף הוא רק של האשה (והיא צריכה לערוך פרוזבול בעצמה), אבל האשה מחוייבת לבעל לשמור לו את חלקו המגיע לו בדין תורה. אם בדוקא קבעו שהחשבון יהיה על שם האשה לבד, כל הכסף הוא שלה בלבד.

מקורות:

אם הבעל נותן מתנה לאשתו, הרי היא שלה כמבואר בשו"ע אבן העזר סי' פה סעיף ז. אולם עצם העובדה שהחשבון בנק הוא על שם האשה אינו מוכיח שהבעל התכוון לתת לה מתנה, כיון שהאשה נושאת ונותנת בתוך הבית, עיין שו"ע חו"מ סי' סב. כדי להוכיח שהיתה כוונה לתת מתנה יש להוכיח שבדוקא רשמו על שמה ושהבעל לא יוכל להוציא את הכסף בעצמו. עיין נתיבות סוף סי' עז שאם האשה חתמה על שטר הלוואה לבדה, הרי היא שליח של הבעל והחוב הוא רק עליו, אבל אם שניהם חתמו הרי זה מוכיח ששניהם חייבים.
לעניין פרוזבול באשה שיש לה חשבון בנק על שמה עיין בספר דיני שביעית השלם פרק לא סעיף כא שמביא כן בשם הגרש"ז אויערבאך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל