בוקר טוב
בשיר לכה דודי בסוף השיר מסתובבים, האם זה הלכה ולאיזה כיון צריך להסתובב?
אני נמצא בסין, הניחו את הארון קודש לכיון ארץ ישראל, אמרו שצריך להסתובב לכיון מערב בעת אמירת 'בואי בשלום'. אז זה יוצא שלא מסתובבים,
כולם בבית כנסת מסתובבים אבל אין שם מישהו שיודע מה צריך לעשות.
בליל שבת האחרון הגיע מישהו שאומר שהוא יודע שלא צריך להסתובב כי זה הכיון של מערב, אז מה שאני שואל:
א – אם זה ההלכה
ב- האם צריך להסתובב לכיון מערב
ג- אם כולם מסתובבים האם מותר לא להסתובב
מחכה לתשובה ותודה מראש
תשובה:
שלום רב.
מקור מנהג זה הוא כדי לקיים את מה שעשו האמוראים שהיו יוצאים לקבל את השבת בכניסתה, וכיום נוהגים במקום לצאת לשדה לקבלה, להסתובב לצד מערב בשעת אמירת 'בואי בשלום', ונוהגים לעמוד אז ולעשות דוגמא שמקבלים פני אדם גדול שבא.
וכשמתפללים לצד מערב מסתובבים לכיוון פתח בית הכנסת, ומה שכתבו הפוסקים 'לצד מערב' כוונתם בבתי כנסיות שלהם שהיו מתפללים לצד מזרח, אך עיקר הענין הוא לצד הפתח להראות שמקבלים את השבת שנכנסת.
מקורות:
במשנה ברורה רסח,י הביא מנהג זה מהפרי מגדים וכתב שצריך להסתובב לצד מערב, ובערוך השולחן רסח,ה כתב לכיוון הפתח. ובשו"ת בצל החכמה ג,סה האריך להוכיח שבבתי הכנסיות שמתפללים לצד מערב יש להסתובב לכיוון הפתח, ואף שבכף החיים מוכח שלדעת האר"י יש ענין בצד מערב שבה שוקעת השמש, אך זה דווקא למקבלים את השבת בשדות, אך בבתי הכנסיות אם ישארו לצד מערב ולא יסתובבו לא יראו בכך שמקבלים את השבת ולכן לכולי עלמא יש להסתובב לכיוון הפתח. אמנם בספר מדות רשב"י להריא"ז מרגליות כתב שלדעת האר"י בכל מקום שמתפלל יפנה למערב אף בבית, אך בבתי כנסיות שאם יפנה לצד מערב לא יסתובב כלל מסתבר שגם לדבריו יש להסתובב לצד הפתח. ובאגרות משה או"ח ח"ג סי' מ"ה כתב שאף שלדעתו אין ענין בפתח, אך איך שעושים הוא טוב כיון שעושים לכבוד השבת.
האם מה שמהפכים פניהם לצד מערב הוא לא מצד ששם השמש שוקעת וכביכול משם 'נכנסת' השבת? וסברא אחרת ששמעתי היא שהשכינה נמצאת במערב ולכן אנו מסתובבים לשם.
אכן דעה זו מובאת במקורות בשם האר"י ונכתב שם שזה דוקא כשמקבלים את השבת בשדה, אך אם מקבלים בבית הכנסת שאם ישארו לצד מערב לא יהיה ניכר שמקבלים את השבת יש להסתובב לכיוון הפתח גם לדעת האר"י.
מתוך התשובה משמע שאם בבית הכנסת לא מתפללים לכיוון מערב (ויהיה ניכר שמקבלים את השבת) – אזי כן יסתובבו לכיון מערב. ובבית הכנסת המקומי בעירנו תיקנו להסתובב דווקא לצד מערב.
אכן יש בזה מנהגים שונים, כתבנו כפי המבואר בדברי חלק מהפוסקים, ובכל בית כנסת ינהגו כמנהגם.
מה לגבי תפילה ב'כותל המערבי'?
גם שם נוהגים כולם להסתובב לאחור לצד מערב – הפוך מהכותל, האם המנהג נכון?
כיון שזה לצורך התפילה אינני רואה בזה בזיון.
מה קורה כאשר פתח בית הכנסת בחזית ולא מאחור?
לא מסתובבים כלל או פונים בדווקא למערב?
יש לפנות דוקא למערב. אלא שהעולם משום מה לא מקפיד על זה ותמיד מסתובבים לאחור… אבל זה טעות.
השאר תגובה