לתרומות לחץ כאן

אפיית פיצה על ידי יהודי מחלל שבת

האם אדם שלא שומר שבת, ופתח פיצריה.
האם מותר לו להדליק את התנור בכל יום או שעל שעון שבת להדליק את התנור?
הפיצריה כשרה למהדרין.
תודה

תשובה

שלום וברכה

אם העובדים שמכינים את הפיצות ומכניסים אותו לתוך התנור, הם יהודים כשרים שאינם מחללי שבת, זה לא משנה מי מדליק את התנור, ואפילו גוי יכול להדליק, אולם אם העובדים שמכניסים את הפיצות לתנור הם גויים, אם יהודי מדליק את התנור הפיצות כשרות, [גם  למנהג הספרדים משום שדינו כפת עכו"ם ולא כבישול עכו"ם].

אולם במקרה שלך מדובר ביהודי מחלל שבת שמדליק את התנור, ונחלקו הפוסקים לגבי בישול נכרי אם מחלל שבת בפרהסיא דינו כיהודי או כגוי, נחלקו בזה הפוסקים יש אוסרים ויש מתירים, ובשעת הדחק אפשר להקל, אבל לכתחילה כשמנהלים פצריה כשרה וודאי שלכתחילה צריך שידליק יהודי שומר שבת.

אני מבין שהמסעדה כשרה למהדרין – כלומר שיש גוף כשרות שנותנת לה תעודת כשרות למהדרין, ובהגדרה של כשרות למהדרין יש כל מיני רמות, ובכל כשרות יש רמה של קריטריונים שהם דורשים מבעל הפיצריה, כדי שהם יאשרו שזה אכן כשר למהדרין, ויש גופי כשרות שדנים יהודי מחלל שבת כגוי, ואינם מאשרים שהבישול והאפיה תהיה על ידי יהודי מחלל שבת, ויש כשריות שאינם מקפידים על זה.

מקורות

נחלקו האחרונים בדין בישול של מחלל שבת בפרהסיא האם הוא המאכל אסור באכילה כמו בבישול גוי, ויש להקדים שיש שני טעמים למה אסרו בישולי גויים או משום שחוששים שמא יערבו בתוך התבשיל מאכל אסור (גם אם האדם יודע שכל המוצרים כשרים המאכל אסור), או משום שלא רצו שיתחברו ביחד ויבואו להתחתן איתם, ולכן אסרו בישול גויים, ועכשיו יש לדון מה הדין בישראל מומר שמחלל שבת בפרהסיא האם הבישול שלו אוסר באכילה כגוי או לא, ועיין בפתחי תשובה יורה דעה סימן קי"ג ס"ק א שכתב בשם ספר תפארת למשה שהדבר תלוי בשני הטעמים הנ"ל שלפי הטעם שאסור משום שחוששים שמא יערב דבר שאסור באכילה, אם כן אסור לאכול גם ממאכל שבישל אותו ישראל שמחלל שבת בפרהסיא אבל לפי הטעם השני המאכל מותר, ועיין בפרי מגדים או"ח סימן שכ"ח שדעתו שבישול ישראל מומר אסור וכ"ד ר' שלמה קלוגר בספר טוב טעם ודעת וכ"ד המהר"ם שיק ביו"ד סימן רפ"א אמנם החת"ס בהגהות על השו"ע מיקל בישראל מומר ולענין הלכה כתב הכף החיים בסק"א שמכיון שאיסור דרבנן הוא יש להקל בדיעבד, ועיין באג"מ יו"ד סימן ח"א סימן מ"ו שנומה יותר לדעת המקילים.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש נקודה נוספת שצריך לדון בה, אמנם הבצק הדיון הוא פת נכרי, אבל במוצרים שעל הבצק הדיון הוא בישולים נכרי (כמו פשטידא עם בשר שהביא הב"י). ובבישולי נכרי לפי השו"ע לא מועיל הדלקת האש.
    אבל למעשה אין בעיה, כי הדברים שעל הבצק כבר מבושלים (גבינה, רוטב עגבניות), או שהם נאכלים חיים (זיתים, פטריות, בצל). כך לפחות בפיצות הרגילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל