לתרומות לחץ כאן

בכל מכולת שמעמיד מוצרים ברשות הרבים

שאלה:

שלום רב בעל חנות המניח את מרכולתו על המדרכה המיועדת לרשות הרבים [ופעמים רבות רוב שטח המדרכה מכוסה במוצרים שלו], והשכנים מאוד מקפידים על כך, אלא שאינם ניגשים לדרוש ממנו להפסיק מחוסר כוח למריבות וויכוחים – האם בעל המכולת עובר בגזל? והאם אני, שמשכיר לו את החנות, ויכול טכנית לדרוש זאת ממנו, מחוייב לעשות זאת?

תשובה:

שלום וברכה,

בעל מכולת מניח מוצרים ברשות הרבים ומפריע להילוך הרבים – הרי הוא מזיק את הרבים, ואסור לו לעשות כן. ויש מקרים שמותר לעוברים ושבים לגרור את הסחורה למקום אחר כדי שלא יזיק.

על המשכיר אין לו קשר למעשיו של השוכר, ואין עליו אחריות על מעשיו של השוכר. ולכתחילה נכון שישכיר לאדם שנוהג כשורה, אבל אחר מעשה אין חובה על המשכיר יותר משאר בני רה"ר.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן תיד ס"א.

וז"ל: הערוך השולחן חושן משפט סימן תיד

כבר נתבאר דאסור לעשות שום קלקול ברה"ר לפיכך אסור להוציא את הזבל ואת הגללים לרה"ר כדי להניחם שם אבל מוציאם כדי לפנותם לאלתר וכ"ש מים נקיים ושופכין שבבית שכשנשפכין לרה"ר אין מתעכבין שם אלא נוזלים ויוצאין מיד לאיזה מקום לאחר שפיכתם שמותר לשופכן אפילו בימות החמה ואפילו המים סרוחים כל שמפנה אותם לאלתר בלי שיהוי דמה יוכל האדם לעשות בשופכין שלו אם לא במקומות הגדולים שנעשו מחילות מתחת הקרקע עם צינורות ועמודים חלולים ששם ילכו השופכין דאז ודאי אסור לשפוך לתוך הרחוב 

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל