לתרומות לחץ כאן

נתנו לחברם לנהוג ללא רשיון ועשה תאונה

שאלה:

בס"ד שלום לכבוד הרב. מעשה במספר בחורים שהיו בחו"ל ועשו טיול טרקטרונים, אחד מהבחורים שלא היה לו רשיון נהיגה הפציר בחבריו שיתנו לו לנהוג ולבסוף הסכימו, והנה בעודו נוהג עשה תאונה והנזק הוא מעל 1000 יורו. מיד לאחר התאונה אמרו לו חבריו שהוא חייב לשלם אלא שלא היה לו את הכסף והוא התקשר לאביו והאבא התחייב שהוא יתן את הכסף שיגיעו לארץ, ואכן החברים שילמו גם את הנזק. והנה כאשר הגיעו לארץ בתחילה נתן להם האב 200 יורו ולאחר כמה זמן שביקשו את הכסף אמר להם שהבן שלו לא חייב כי זה אשמתם ועל אחריותם שהם נתנו לו לנהוג בלי רשיון, ומה שהתחייב לשלם זה בגלל שפחד שהבן שלו יתקע בחו"ל שכן הדרכון שלו היה אצל בעל הטרקטרון. השאלה מי צודק בנידון הזה. תודה

תשובה:

שלום וברכה,

נהג בטרקטורון שעשה תאונה והזיק – דינו כאדם המזיק בידיים וחייב לשלם על כל הנזק שעשה. ולמרות שחבריו לא נהגו כדין שנתנו לו לנהוג ללא רישיון, אך חובת תשלומים על המזיק בלבד.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נהג שהזיק תוך כדי נסיעה נחשב למזיק בידיים, ללא הבדל אם נסע במהירות מופרזת או באיטיות. כל כוח שעצור ביד האדם ושליט עליו, נחשב לאדם המזיק ולא לממון המזיק. ראה שו”ת הרא”ש כלל קא סימן ה לגבי רוכב על הסוס והסוס הזיק ברה”ר שלא דנים את הסוס כבהמה שהזיקה ברה”ר אלא כאדם המזיק, כיון שהסוס נשלט בידי הרוכב, נחשב שהרוכב הזיק בידיים. דברי הרא”ש הובאו להלכה בשו”ע שם ס”ט.
    המזיק עצמו חייב ולא יכול להטיל את החיוב על חבריו שנתנו לו את הרכב, כיון שלנהג יש דעת והוא המזיק בידיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל