שאלה:
שלום. מסרתי לזגג 2 מדפי זכוכית כדי לקצרם. הלה שברם והסכים לתת לי אחרים תמורתם במידה המבוקשת. התעורר ויכוח אם אני צריך לשלם לו על ה'קיצור' שהלא הזמנה מלכתחילה שלו למדה המבוקשת שלי לא עולה לו יותר. מאידך, הוא אמר לי שעלי להסתכל כאילו השיב לי את מה שנתתי עם עבודת קיצור, ומה שהיה בנתיים לא אמור לענין אותי. אני טענתי כנגדו שכיון שאין לו תוספת מחיר לבקש מידה זו או אחרת ממילא הוא נכנס כאן למצב של 'כופין על מדת סדום' ולמה שיוכל לחייבני על עבודה שלא עשה?
תשובה:
שלום וברכה,
על הלקוח לשלם תשלום של חיתוך.
בהצלחה.
נימוקים:
האומן ששבר חייב לשלם את הנזק שעשה ללקוח, אבל לא אמור להפסיד את שכרו. ויכול היה להחזיר זכוכית לא חתוכה ולגבות תשלום עבור חיתוך. וכופים על מדת סדום לא שייך במקום שיכול לדרוש מעות. וכאן שמגיע לו מן הדין ודאי שאין דין של כופין.
לא הבנתי – 'כופים על מדת סדום לא שייך במקום שיכול לדרוש מעות' הלא על זה גופא הנדון אם יש לו מקום תביעה, שהרי לפני שביצע הלה את מלאכתו נשברה הזכוכית ועדיין לא חל חיוב המזמין כלפיו. ואם כן הוא מבקש ליצור מצב של חיוב אבל חיוב עדיין אין.
הוא עשה את מלאכתו נאמנה שהביא לך זכוכיות חתוכות. ומגיע לו את שכרו.
השאר תגובה