לתרומות לחץ כאן

סוף זמן תפילת מנחה / עניית קדושה לאחר שהתפלל ערבית

שאלה:

עד מתי אפשר להתפלל מנחה? קורה לפעמים שאני נמצא בשטיבל, ואני רואה קבוצות של אנשים שמתפללים מנחה לאחר השקיעה והם אומרים קדושה, האם זה לא בעייתי? האם אני צריך לענות לזה? ומה קורה אם אני באמצע תפילת ערבית?

תשובה:

שלום וברכה

הפוסקים נחלקו אם זמן מנחה הוא עד השקיעה או עד צאת הכוכבים [13.5 דק' לאחר השקיעה] ולהלכה החמיר בזה המשנה ברורה בסי' רלג ס"ק יג [אחר הבאת שתי הדעות] שיש להקפיד מאוד להתפלל לפני השקיעה, ומבואר בדבריו שם שעדיף להתפלל ביחידות לפני השקיעה מלהתפלל לאחריה במנין, אמנם יש שאמרו שעדיפה תפילה במנין, ראה אור לציון ח"א סי' כ.

לגבי אדם שהתפלל ערבית אם יענה חקדושה של מנחה נחלקו הדעות, והעיקר להלכה שעונים: ראה הג' חכמת שלמה לגרש"ק בסי' רלג ובתשובותיו האלף לך שלמה סי' צד שסבר שאין לענות, אולם חלקו עליו הרבה אחרונים, ראה אשל אברהם סי' רלב, מהר"ם שיק ח"א סי' צא, שבט הלוי ח"ט סי' מט, שמירת שבת כהלכתה פרק מו הערה כז, נט, וכן הורה הגר"ע יוסף.

מי שבאמצע ברכות קריאת שמע דינו כברכות קריאת שמע בבוקר שעונה רק אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, ובקדטושה הפסוקים קדוש וברוך, ואמן של הא-ל הקדוש ושומע תפילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה.
    כהמשך לשאלה:
    זמן מנחה הכוונה תחילת התפילה? או סוף התפילה?
    כי לפעמים אני שם לב שאמירת הקדושה היא אפילו לאחר 13.5 דקות מהשקיעה (שלפי הבנתי כעת זה בעייתי) האם עלי לענות גם באופן כזה?
    האם יתכן שזה קשור לצאה"כ לפי שיטת ר"ת?

  2. הזמן הוא תמיד ביחס לסוף התפילה.
    נכון שיש חסידים שסומכים על שיטת רבינו תם, אבל רוב הקהילות בארץ ישראל אינם סומכים על כך.

  3. אני מתנצל, אבל עדיין לא הבנתי.
    נניח ואני שומע קדושה לאחר 13.5 דק' מהשקיעה (והם אכן חסידים), האם עלי לענות או שזה בעייתי? לפעמים הם מחפשים עשירי שיענה להם לקדושה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל