לתרומות לחץ כאן

חבר שדורש דמי תיווך

שאלה:

שלום
ביקשתי מחבר קרוב מאוד, טלפון של מישהו שיש לו נכסים בבניין שיש לי בו חנות. אמרתי לו שאני מעוניין למכור את החנות.. הוא אמר לי שיש מישהו בבנין שיש לו הרבה משרדים וחנויות שם. הוא משך אותי מספר חודשים למרות שביקשתי ממנו רק את מס' הטלפון שלו .לאחר כמה חודשים הוא אמר לי שדיבר איתו וכי קבע לי פגישה אתו בערב של יום שני. כאשר הגעתי לחנות שלי התקשרתי אליו ושאלתי איפה האדם. הוא אמר לי בו אלי לחנות . עליתי לחנות שלו ואז הוא אומר לי תיכף נעלה למשרד שלו. הוא סיים את הטיפול שלו בלקוח, ויצאנו למעלית כדי לעלות לאדם. תכף שיצאנו חברי אומר לי תשאיר שני אחוז בצד אם העיסקה תצא לפועל. עמדתי נדהם, לא ביקשתי ממנו שרותי תיווך, הוא לא עוסק בכלל בתחום זה. מייד הגבתי שגם למתווך אני לא נותן יותר מאחוז. עלינו למעלה וגם הוא אילץ אותי לעשות משא ומתן בנוכחותו. התווכחנו על המחיר וחברי הציע שנתפשר. הגענו לסכום של פשרה שאמרתי שאני צריך לחשוב. כעבור יומיים נאלצתי להסכים למחיר שהוצע וכנראה שהעיסקה תצא לפועל. האם מגיע לחברי דמי תיווך למרות שלא הזמנתי ממנו שרותי תיווך. בסה"כ ביקשתי טובה מחבר קרוב ?

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שתיווך עסקה לחברו, למרות שאינו מתווך ולא הראה לו שמתכונן לדרוש תשלום של תיווך, מותר לו לדרוש אח"כ תשלום של תיווך, ויש לשלם לו לפי המחיר הזול שנהוג לשלם למתווך באותו אזור. במקרה שלך שהודיע לך שהינו מתווך ורצה 2% ואתה המשכת בעסקה אתה חייב לשלם לו 2%. ואם התפשרתם על סכום אחר מה טוב.

בהצלחה.

מקורות:

אדם שתיוך עסקה לחברו, יכול לדרוש דמי תיווך כדין יורד לשדה חברו בשדה העשוייה ליטע, שמשלם לו כפועל. ראה ביאור הגר"א סימן פז ס"ק קיז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל