לתרומות לחץ כאן

נישואין עם בעל שהתגלה עם תסמונת אספרגר

שאלה:

בס"ד.

כבוד הרב שלום !

לאחר קשיים רבים בזוגיות וחוסר תקשורת ביני לבין בעלי הופננו לייעוץ קליני .
המטפלת איבחנה שבעלי הוא אספרגר.
בעיה זו לדעתה , מונעת מאיתנו לנהל חיי נישואים תקינים.

לא הייתי מעלה על דעתי שהוא כזב לפני החתונה ולא סיפר לי על כך.

האם יש מקום לטעון שהנישואין הם מקח טעות ?
והאם הקידושין תופסים ?

תשובה:

שלום רב,

אכן סיטואציה קשה ביותר. כאשר כל התקוות ולציפיות מתנפצות אל מול המציאות העגומה המתגלית כעת. אני לא יודע מה רמת תסמונת האספרגר שבעלך לוקה בזה, אבל יתכן שידע על כך מראש, ואולי לא. בכל אופן, זה כנראה הסיבה לחוסר חיי נישואין תקינים וכנראה גם בעיות תקשורת שהלוקים בתסמונת זו לקויים בהם.

אני מבין שפנייך להיפרדות ולא להמשכיות. ומכאן שאלתך באה האם הקידושין תופסים? האם יש כאן טענת קידושי טעות? האם את זקוקה לגט?

ברור שטענת קידושי טעות יש כאן. השאלה היא רק מה הרמה. כלומר, לא לספר על כך מראש זה עוול נוראי. וגם בעיה בקידושין, ראה שו"ת דברי יציב אבה"ע סי' טו שהתריע על כך שלפעמים אנשים מחביאים בעיות מסויימות בשידוכים ואינם שמים לב לכך שזה בעיה בקידושין. אבל כדי להגיע לרמה שלא תצטרכי גט מעיקר הדין, יש צורך במום גדול, ובנישואין זה אמור להיות משהו מאד דרמטי. אני לא בטוח שזה נכלל בהגדרה הזו. בפרט שישנם רמות בתסמונות הללו. ולכן גט מספק ודאי שאת צריכה. ראה בסוגיה בכתובות עג,ב שם מבואר שסתם מום שנתגלה באישה (וכך גם באיש – ראה שו"ע אבה"ע סי' לט סעי' ה' ובבית שמואל שם) זה מצריך עדיין גט מספק.

בנוסף כדאי לדעת שגם במום גדול שמדאורייתא הקידושין בטלים לגמרי, עדיין יש הרבה דעות שהאישה זקוקה לגט מדרבנן (מחמת הספק בסוגיה הנ"ל האם הלכה שצריכה גט מספק או מדרבנן). וראה בשו"ת בית הלוי ח"ג סי' ד'.

לכן, לגבי גירושין, אין ספק שאת צריכה ממנו גט. אבל אם השאלה היא האם יש לך טענת גירושין – בהחלט. נישואין עם אדם הלוקה בתסמונת זו, הן עילה לגירושין בפרט שהתביעה לגירושין הם מעת ששמעת על כך. כלומר, את לא חייבת ללכת מיד לביה"ד, מותר לך לשקול, להתלבט, ולתכנן את צעדייך, אבל אם את מוותרת על התביעה, לאחר זמן יקשה יותר לתבוע שוב גירושין מגין משהו שמחלת עליו. (ראה שו"ת אור גדול סי' ט' שם מדובר על בעל שתבע גירושין 9 שנים לאחר שהתגלתה מחלת נפש אצל אשתו ועדיין התביעה לגירושין התקבלה משום שכל העת ניסה בכל זאת לשמר את הנישואין עד שכשל כח הסבל…)

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. "ברור שטענת קידושי טעות יש כאן".
    איך אפשר לכתוב כזה משפט, כאשר העונה בעצמו מבין שיש רמות שונות, וכאשר (כפי שנראה מהשאלה) הבעל לא ידע לאבחן את עצמו ככזה??
    האשה ידעה עם מי ועם מה היא מתחתנת. תסמונת אספרגר זה לא דבר שאפשר להסתיר אותו, והשם של התסמונת לא ממש אמור להעלות או להוריד.

  2. נראה שלא קראת היטב את התשובה, רק משפט זה…הרי הרב המשיב כותב ברורות שהיא צריכה גט, יש כאן צד של קידושי טעות ולכן על בעל כזה להזהר מאוד שלא להסתיר כזה מום, אבל למעשה שום בית דין לא יתיר אשה כזו ללא גט, משום שיש כאן צדדים רבים לומר שאין אלו קידושי טעות.

  3. התכוונתי לומר שלא רק שאי אפשר להתיר אותה לשוק ללא גט (את זה לא עושים גם כשיש באמת קידושי טעות), אלא אפילו עילה לגט אין כאן.

  4. אכן "חכמים הזהרו בדבריכם" כיון שיש כל כך הרבה נקודות שיש לתת עליהם את הדעת , האם יש ילדים לזוג ,גילאים ואחרי הכל עם הדרכה נכונה ואמונה שלימה שהשדכן כאן היה בורא עולם והוא ודאי לא טעה בזיווג לכן זה ממש לא פשוט להתגרש שהרבה פעמים זה להחליף בעיה אחת בכמה בעיות יותר קשות וכבר הכרתי זוג שהבעל לוקה בתסמונת אספרגר ואף היא אינה ידעה מכך אך האשה ברוב חכמתה ידעה לנווט עם הרבה אמונה והצילה את הבית ואת הילדים ואינה סובלת מכך צריך להתייעץ עם מטפלים חדורי אמונה ויראת שמים אמיתית והרבה להתפלל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל