לתרומות לחץ כאן

רכב חונה שהתדרדר והזיק

שאלה:

שלום וברכה
רכב חונה שהתדרדר והזיק רכב אחר ברשות הרבים. ברכב המזיק היה מעצור היד מורם אך הנהג מודה שידע שהוא בעייתי במידת מה. האם חייב על נזקי הרכב הניזוק או שפטור מדין אונס/ רוח שאינה מצויה. יש להדגיש שמאז שהחנה את הרכב עברו כמה שעות עד שהוא התדרדר.
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אכתוב לך תשובה הלכתית ולא תשובה מעשית.

רכב שהתדרדר זמן מה אחרי שהוחנה במקום, אינו נחשב לאדם המזיק אלא לממון המזיק, כיון שכבר כלה כוח האדם.

רכב שלא הוחנה במצב טוב וקיים חשש שיתדרדר, ואכן הרכב התדרדר והזיק, דומה לאש שמזיקה, וחייב לשלם על תשלום הנזק.

אך למעשה איני יכול לפסוק לך שחייב כיון שצריך לבדוק את הסיטואציה, מה הפירוש דבריך "בעייתי במידת מה" האם בעל הרכב החנה את הרכב על מצב חנייה, ולא אמור לקרוא דבר כזה, הרי שנחשב לממון השמור שיצא והזיק שפטור – למרות שיש בעיה קטנה, כיון שהסיכון הוא רחוק מאוד מאוד. או שמא הרכב הוחנה במצב לא בטיחותי, וחייב הנהג. בקיצור: אם הסבירות שהרכב ידרדר הוא רחוק רחוק לחלוטין  – פטור. ואם קיים חשש ואפילו קטן שהרכב ידרדר – חייב המזיק – כדין אש שהזיקה.

מקורות:

כאשר כלה כוחו של האדם נחשב לממון המזיק – כשהגענו להנחה שנחשב ממון המזיק יש לדון לאיזה אב מזיק נחשיבו לאש כיון שהולך ומזיק או לבור.

בגמרא ב"ק דף ו ע"א בסוגיא של כותל ואילן שהתרועעו והתרו בבעלים שיקצצו את האילן ויפילו את הכותל, ולא עשו זאת ונפל הכותל והאילן והזיקו בדרך נפילה, נחלקו הפוסקים האם נחשב לאש כיון שהולך ומזיק, או שנחשב לבור, כיון שאין כח אחר מעורב בו. ונפ"מ שאם הזיק כלים, שאם נחשב לבור פטור.

וחידש החזו"א (ב"ק סימן ב ס"ק טז ד"ה טוש"ע) שדוקא בכותל ואילן שתחילת הנחתן לא היה לנזק, ורק אחר זמן מה נחלשו הכותל והאילן ונעשו למזיקים, לכן לא נחשב לאש אלא לבור. אבל אם מתחילת הנחתן היה לנזק, ולא נעשה התחדשות במזיק, אלא מתחילה היה בסכנה להזיק, נחשב לאש. וראייתו מדברי הרא"ש (כלל פז והובא בשו"ע סימן שז ס"ג) שכתב אם הניח חיטים בבית והחיטים קלקלו את הכתלים ונפל הבית שנחשב לאש ולא נחשב לבור, כיון שמתחילת הנחתן עומדים לנזק. וכן ברכב שלא הונח כראוי נחשב שמתחילה הועמד לנזק, ודינו כאש שחייב על הרכבים שהזיק.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל