לתרומות לחץ כאן

תשובה על עבירות דאורייתא דרבנן / חשוב לעשות איסור ונמצא שהוא היתר

שאלה:

1.האם צריך לחזור בתשובה על עבירה מהתורה בשוגג? 2.האם צריך לחזור בתשובה על עבירה מהתורה באונס או מתעסק? 3.מי שאכל מאכל שספק אם כשר או אסור מהתורה ובסוף התברר שהוא היה כשר האם צריך לחזור בתשובה כי כבר על ספק דאורייתא לחומרא?4. מי שעבר איסור מדרבנן בשוגג האם צריך לעשות תשובה?5. מי שעבר על איסור דרכנו באונס או מתעסק האם צריך לעשות תשובה?

תשובה:

שלום רב,

1. גם מי שעובר עבירה דאורייתא בשוגג צריך תשובה, בזמן שבית המקדש היה קיים היו מביאים קרבן חטאת על עבירה בשוגג, לגבי עבירה דרבנן בשוגג נחלקו הדעות, ראה כאן.

2. לגבי אונס, זה לא נחשב עבירה ואין צורך בתשובה, כך מבואר ברמב"ם בפירושו למשניות – סוף מסכת יומא, אבל כידוע נוסח הוידוי שאנו אומרים ביום כיפור "על חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון" כלומר, אנו מתוודים גם על העבירות שנעשו באונס, כנראה שבכל זאת יש איזו תביעה על האדם, שיכול היה איכשהוא למנוע עצמו מהאונס וכדומה מתעסק אינו חייב לעשות תשובה, אולם ראה כאן מה הוא מתעסק לענין זה..

3. נתכוין לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה צריך לחזור בתשובה. לומדים זאת מהפרת נדר של אשה, שאינה יודעת שהיפר לה בעלה והיא עוברת על הנדר, שם נאמר בפסוק "אשה הפרם וה' יסלח לה".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל